Vroege Beethoven

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 27.01.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Doric String Quartet
Alex Redington viool
Ying Xue viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 1, op. 18/1
Andrea Tarrodi Strijkkwartet nr. 3 ‘Light scattering’

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Lees Meer

Bestel tickets

Na talloze schetsen en een volledige herziening van bijna iedere maat was daar eindelijk Beethoven’s opus 18/1. Hij speelt met de balans tussen classicistische verwachtingen en de drang om zijn eigen weg te gaan. Het resultaat is een misleidend licht kwartet, vol virtuositeit en diepgang.

Doric _George Garnier

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 28.01.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Ruysdael Kwartet
Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 4, op. 18/4
Toru Takemitsu Landscape I

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Lees Meer

Bestel tickets

Het enige mineur-kwartet in de opus 18-reeks, maar des te opvallender een heel extravert kwartet – bijna theatraal. Haydn en Mozart, en ook Beethoven zelf in eerdere werken, claimden deze toonsoort voor hun Sturm und Drang-gevoelens. Vier snelle delen, onrustige thema’s: dit kwartet past perfect in die traditie.

Ruysdael (6)

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 29.01.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Quatuor Danel
Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 2, op. 18/2
Mieczysław Weinberg Improvisation & Romance

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Lees Meer

Bestel tickets

De eerste noten van dit kwartet schetsen een beeld van Weense hoven en paleizen; buigingen en kniksjes in gouden balzalen; de jonge Beethoven die zijn plek probeert te claimen in de traditie van zijn voorgangers. Een elegant kwartet vol frisse energie, gegoten in een traditionele vorm.

Quatuor Danel heeft een bijzondere connectie met de Weinberg die zij bij de Beethoven hebben gekozen: in 2018 gaven zij de wereldpremière van het werk dat in 1950 werd geschreven.

Quator DanelPhoto: Marco Borggreve

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 30.01.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Borusan Quartet
Esen Kıvrak viool
Özgür Baskın viool
Efdal Altun altviool
Çağ Erçağ cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 5, op. 18/5
Burhan Öçal Eski Istanbul

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Beethoven modelleerde zijn vijfde strijkkwartet naar Mozart’s KV 464, dat Mozart op zijn beurt weer aan Haydn had opgedragen. Een kwartet geworteld in de Weense traditie dus. Het Borusan kwartet speelt als encore Eski Istanbul – een populair Turks liedje, bewerkt voor strijkkwartet in een bijna nostalgische hoog-Romantische stijl.

borusan_quartet_(C)Özge Balkan

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 31.01.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Signum Quartett
Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 3 in D op. 18/3
Konstantia Gourzi Strijkkwartet nr. 2 P-ILION, nine fragments of an eternity

Wat is uitgegeven als Beethoven’s derde strijkkwartet is eigenlijk het allereerste strijkkwartet dat hij schreef. Wanneer je er op die manier naar luistert – met de kennis van wat er nog gaat komen – begint Beethoven zijn strijkkwartet-oeuvre op een verrassend zachte en weloverwogen manier. De lyrische introductie lijkt te zeggen ‘hier ben ik, ik ga strijkkwartetten schrijven, net als Haydn en Mozart’, maar tegelijkertijd experimenteert hij al subtiel met het zwaartepunt – ‘hier ben ik, maar ik ga het anders doen.’

Lees Meer

Bestel tickets

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Signum-Quartet

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 01.02.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Dudok Kwartet
Judith van Driel viool
Marleen Wester viool
Marie-Louise de Jong altviool
David Faber cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 6, op. 18/6
Olivier Messiaen Oraison (bew. David Faber)

Het laatste van de zes opus 18-kwartetten doet het meest denken aan Haydn. Het gaat Beethoven veel meer om slimmigheden en verrassingen dan melodie en schoonheid. Binnen de klassieke vormen zoekt hij naar Haydnesque plotselinge stops, ritmische elegantie, stemmingswisselingen en materiaalgebruik.

Oraison – hier in een bewerking van David Faber, de cellist van het Dudok Kwartet – heeft een interessante geschiedenis. Ooit geschreven voor zes Ondes Martenots, een voorloper van de synthesizer, en later door Messiaen zelf bewerkt voor piano en cello als Louange à l’Éternité de Jésus uit Quatuor pour la fin du temps. Het Dudok Kwartet brengt deze twee versies samen: de glijdende klanken van de Ondes Martenot, maar met akoestische instrumenten, zoals in Quatuor pour la fin du temps.

Lees Meer

Bestel tickets

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Dudok-Quartet-Amsterdam-Photo-002-©-Marco-Borggreve

Ontdek Meer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coffee Talk

Lex Bohlmeijer moderator

borusan_quartet_(C)Özge Balkan

Vroege Beethoven

Borusan Quartet Esen Kıvrak viool Özgür Baskın viool Efdal Altun altviool Çağ Erçağ cello Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 5, op. 18/5 Burhan Öçal Eski Istanbul

27625033_1433324766790043_6526047495533605029_o

Inleiding avondconcert

Sabine Liechtenstein spreker