Dinsdag
28.01.

Dinsdag 28.01.

Vroege Beethoven

  • 09:30
  • 28.01.2020
  • Kleine zaal
  • € 18,50

Ruysdael Kwartet
Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 4, op. 18/4
Toru Takemitsu Landscape I

Een subtiele verwijzing naar 250 jaar Beethoven: geen Vroege Haydn, zoals in het vorige festival, maar zes ochtenden de dag starten met een Vroege Beethoven. Helderheid, spanning, humor en elegantie – dit is niet de complexe, dwarse Beethoven zoals hij later vaak zal worden gezien, maar een jonge, ambitieuze Beethoven; een componist aan het begin van een ongekend strijkkwartet-oeuvre.

Lees Meer

Bestel tickets

Het enige mineur-kwartet in de opus 18-reeks, maar des te opvallender een heel extravert kwartet – bijna theatraal. Haydn en Mozart, en ook Beethoven zelf in eerdere werken, claimden deze toonsoort voor hun Sturm und Drang-gevoelens. Vier snelle delen, onrustige thema’s: dit kwartet past perfect in die traditie.

Ruysdael (6)

Coffee Talk

  • 10:15
  • 28.01.2020
  • Foyerdeck 1

Lex Bohlmeijer moderator

Neem een kop koffie en schuif aan bij Lex Bohlmeijer en zijn gasten. Het strijkkwartet staat centraal – up close and personal. Persoonlijke verhalen, anekdotes en visies op het strijkkwartet geven een bijzonder kijkje in de complexe wereld die schuilgaat achter het podium.

Het thema en de gasten van iedere Coffee Talk worden in de aanloop naar het festival bekend gemaakt.

Luister in de tussentijd naar de serie podcasts die de Strijkkwartet Biënnale samen met Lex maakt.

Tags: Talk / Verdieping

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Artist Talk

  • 11:30
  • 28.01.2020
  • Atriumzaal
  • € 15

Brett Dean spreker

Het strijkkwartet ontvouwt zich bijna iedere ochtend op steeds een andere manier tijdens de Strijkkwartet Biënnale. Na de Coffee Talk, waar de persoonlijke blik op het strijkkwartet centraal staat, volgt een masterclass, lezing of talk die de diepte in gaat.

Lees Meer

Bestel tickets

De Australische altviolist / componist / dirigent Brett Dean heeft een relatief klein strijkkwartet-oeuvre, maar hij heeft daarmee een grote indruk gemaakt op de wereldwijde strijkkwartet-scene. In de aanloop naar de première van zijn nieuwste strijkkwartet, deze avond, zoomt hij in op zijn eerdere werken, samen met een strijkkwartet van het Conservatorium van Amsterdam.

BD 4
Brett Dean_credit Bettina Stoess_5

Extending String Quartet

  • 14:15
  • 28.01.2020
  • Grote zaal
  • € 25

Ragazze Kwartet
Rosa Arnold viool
Jeanita Vriens viool
Annemijn Bergkotte altviool
Rebecca Wise cello

Claron McFadden zang

Elvis Costello The Juliet Letters
Leoš Janáček Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme Brieven

Tweeënhalve eeuw beslaat de levensloop van het strijkkwartet tot nu toe; tweeënhalve eeuw staat het genre in verbinding met andere culturen, talen, kunsten en stijlen. Ergens tussen een concert, lecture-recital en cross-over liggen de Extending String Quartets, waarin deze verbindingen worden gecreëerd en (her)ontdekt. Van Amerikaanse West Coast-componisten tot ontmoeting tussen Oost en West; van popmuziek tot videokunst – grenzen worden opgezocht, opgerekt en vervagen gaandeweg.

Lees Meer

Bestel tickets

Janáček stuurde zijn grootste geliefde ruim zevenhonderd brieven, die merendeels onbeantwoord bleven. Aan het einde van zijn leven balde hij alles samen in een strijkkwartet. De hartstocht die in de werkelijkheid gesmoord bleef, vlamde des te heviger op in de muziek. In Elvis Costello’s The Juliet Letters krijgt de liefde vele stemmen. Elk nummer is een gefingeerde brief van steeds weer een onbekende schrijver. Zo opent zich in ieder lied een nieuw verhaal, een nieuwe liefde. Het Ragazze Kwartet en Claron McFadden verbinden deze werken in een theatrale setting.

ragclar

Selected by / Borusan Quartet

  • 17:00
  • 28.01.2020
  • Grote zaal
  • € 27

Borusan Quartet
Esen Kıvrak viool
Özgür Baskın viool
Efdal Altun altviool
Çağ Erçağ cello

Pēteris Vasks Strijkkwartet nr. 4
Giuseppe Verdi Strijkkwartet

Eén uur, geen pauze, twee major works. Iedere dag selecteert een kwartet twee werken om te spelen in de Selected by. Stukken met een contrast, een spanning of die elkaar juist versterken met hun verwantschap.

Niet iedereen weet dat Verdi naast zijn opera’s een klein kamermuziek-oeuvre heeft, in het bijzonder één strijkkwartet. En hoewel het nu wordt beschouwd als een uniek stukje canon, maakte hij er zelf – vreemd genoeg – bepaald geen statement van: ‘Ik geef niet om het Kwartet dat ik als simpel tijdverdrijf schreef […]. Hiermee wil ik zeggen dat ik geen belang wilde hechten aan dat stuk en dat ik het in ieder geval op dit moment op geen enkele manier bekend wil maken.’

Lees Meer

Bestel tickets

Het contrast met Vasks kan niet veel groter zijn. Zijn vierde strijkkwartet is een persoonlijk monument, opgedragen aan zijn moeder ter gelegenheid van haar negentigste verjaardag. Hij reflecteert op haar leven en de voorbije eeuw die zij heeft meegemaakt: “I saw an angel flying over the world; the angel looks at the world’s condition with grieving eyes, but an almost imperceptible, loving touch of the angel’s wings brings comfort and healing.

borusan_quartet_2(C)Özge Balkan

Inleiding avondconcert

  • 19:15
  • 28.01.2020
  • Kleine zaal

Carel den Hertog spreker
Brett Dean gast

Ga goed voorbereid de zaal in en verdiep je voorafgaand aan het avondconcert in wat je zult gaan horen: zes verschillende experts nemen je mee in het programma van het concert van die avond.

Aansluitend op de inleiding spelen kwartetten van het Conservatorium van Amsterdam en de Nederlandse Strijkkwartet Academie een voorprogramma in de entreehal.

Tags: Talk / Verdieping

27625033_1433324766790043_6526047495533605029_o

Voorprogramma

  • 19:45
  • 28.01.2020
  • Entreehal

Bijna iedere avond speelt een kwartet van het Conservatorium van Amsterdam of de Nederlandse Strijkkwartet Academie een spannend voorprogramma op het podium in de entreehal. Even de oren opwarmen voor het avondconcert.

P1310220-e1551176781422

Doric String Quartet

  • 20:15
  • 28.01.2020
  • Grote zaal
  • € 37

Doric String Quartet
Alex Redington viool
Ying Xue viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Brett Dean altviool

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 37, op. 33/1
Brett Dean Strijkkwartet nr. 3 ‘Hidden Agendas’ (Nederlandse première)
Ludwig van Beethoven Strijkkwintet, op. 29 ‘Storm’

*Co-commissie Strijkkwartet Biënnale Amsterdam samen met Musica Viva Australia, Berlin Konzerthaus, Carnegie Hall, Edinburgh International Festival, West Cork Chamber Music Festival

Brett Dean is – zacht uitgedrukt – veelzijdig. Vroeger altviolist bij de Berliner Philharmoniker; nu heel actief als kamermusicus, dirigent, solist en componist. Het Doric String Quartet heeft een lange geschiedenis met Dean en speelt de Nederlandse première van zijn nieuwe strijkkwartet en vervolgens samen met hem Beethoven’s Storm-kwintet.

Lees Meer

Bestel tickets

2020 staat in het teken van 250 jaar Beethoven. De Strijkkwartet Biënnale brengt een eerbetoon aan hem met de Vroege Beethovens in de ochtend, de Late Beethovens in de avond én zijn strijkkwintet op. 29 – minstens zo indrukwekkend als zijn strijkkwartetten. 

Inleiding en interview met Brett Dean voorafgaand aan het concert door Carel den Hartog (om 19:15 uur in de Kleine zaal; NB. Engelstalig).

Doric _George Garnier
Brett Dean_credit Bettina Stoess_4-2

Late Beethoven

  • 22:30
  • 28.01.2020
  • Grote zaal
  • € 18,50

Gerhard Quartet
Lluís Castán Cochs viool
Judit Bardolet Vilaró viool
Miquel Jordà Saún altviool
Jesús Miralles Roger cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 16, op. 135

Het strijkkwartet kan in feite worden samengevat in vijf stukken: de late Beethovens. Grensoverschrijdende werken die al tweehonderd jaar actueel zijn. De muziek is doordrongen van persoonlijke worstelingen en beweegt constant tussen ondoorgrondelijke complexiteit en goddelijke schoonheid. Zo herdefinieerde Beethoven met slechts vier stemmen de universele zeggingskracht van muziek. Zes avonden om 22:30 uur één van deze kwartetten.

Lees Meer

Bestel tickets

Beethoven’s laatste strijkkwartet is de vreemde eend in de bijt. Kort, een warme toonsoort, redelijk klassiek qua vorm – al met al ogenschijnlijk licht verteerbaar. Maar dan doemen er in de partituur bij de eerste noten van het laatste deel historische woorden op: ‘Muss es sein? Es muss sein!‘ Is dit een diep filosofische overpeinzing van Beethoven in zijn laatste complete werk – is die ogenschijnlijke lichtheid daadwerkelijk schijn? – of is het toch gewoon een verwijzing naar een openstaande rekening?

_MG_1320

Ontdek Meer

P1310220-e1551176781422

Voorprogramma

Bijna iedere avond speelt een kwartet van het Conservatorium van Amsterdam of de Nederlandse Strijkkwartet Academie een spannend voorprogramma op het podium in de entreehal. Even de oren opwarmen voor… Lees Meer

P1310220-e1551176781422

Voorprogramma

Bijna iedere avond speelt een kwartet van het Conservatorium van Amsterdam of de Nederlandse Strijkkwartet Academie een spannend voorprogramma op het podium in de entreehal. Even de oren opwarmen voor… Lees Meer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coffee Talk

Lex Bohlmeijer moderator