Magazine

PORTRAIT / Brentano Quartet


Klankwereld van de Renaissance
Zondag 28.1 / 11:00

Brentano Quartet avondconcert
Zondag 28.1 / 20:15

Selected by / Brentano Quartet
Maandag 29.1 / 17:00

I am Serena Canin, second violinist of the Brentano Quartet. Second violinists, for some reason, often display clerical tendencies, so it has fallen to me to speak for our group. We began playing together in New York City 25 years ago, fresh out of school, and we are today almost the original four —only our cellist, Nina Lee, is “new,” having joined us in 1999. This tells us a few things, besides the fact that we are, alas, no longer young: we do get along quite well, we have met with enough success to sustain our shared musical venture, and we have by now a significant body of experience behind us.

It is the luxury of time and shared experience that allows for a group to develop its own sound, style, personality, and musical values. A wonderful thing about musical performance is that it reveals the inner light of the individual, and a wonderful thing about string quartets is that the process of making those four individual lights become one is a bit mysterious, a musical alchemy which each group achieves in its own way. While it is hard for me, from the inside, to characterize exactly what makes us US — it involves both conscious decisions and unconscious instincts — I can guarantee that each group will bring something uniquely personal to the stage.

Like many quartet players, I fell in love with the quartet as soon as I played in one, as a young teenager at a summer music camp. What a joy it was, after all those hours spent practicing alone in my room, to come together with friends and try to figure out how to make this wonderful music (Beethoven Op. 18#1) sound good — TOGETHER!

Besides the repertoire itself, which is rich enough to keep a quartet happily engaged for a lifetime, it is the tremendous idealism behind the quartet that compels me to keep playing. The idea that by participating in this mini-democracy a group can create a whole that is better than the sum of its parts is powerful and sustaining. If only some of our politicians would sit down together and play quartets!

When we were first approached about the Biennale, we were asked to consider programming something unusual, music we have performed over the years that has become something of a signature. You can imagine that in putting together a project such as the Biennale, programs went back and forth countless times before being decided, but from the beginning we were certain that for us, this signature event would be a program of early music.

Although we are not a dedicated early music group, we enjoy the vocal and viol music from the Renaissance enormously, and we find that much of it works well for modern strings. It is a joy to study vocal texts, to try to match the possibilities of the bow to the sounds of consonants, to try to capture the vibrancy and spirit of the words without speaking them. The instrumental music is delightful, lively, full of dance-like verve and positive energy. This program of music that pre-dates the string quartet is a glimpse back through time, reminding us that at the root of our music lie the basic human impulses of song and dance.

IMG_0068

Magazine

P1310025

De Biennale in beeld

Op Facebook en Instagram posten we veel foto’s en filmpjes, maar voor hen die daar niets mee doen hebben we op Flickr een album gemaakt met een selectie uit de hoogtepunten… Lees Meer

Untitled-3

Persarchief eerste editie

Een overzicht van alle publicaties over de allereerste Strijkkwartet Biënnale Amsterdam:   “Speciaal festival voor strijkkwartet; gevestigde namen komen begin 2018 naar Amsterdam” Volkskrant, 1 maart 2017 “Eerste editie Strijkkwartet… Lees Meer

img9283_85

Onder de 30? Tickets €10!

Als je onder de 30 bent, kun je voor een tientje naar ieder concert in het festival. Er is echter een beperkt aantal Early bird-tickets beschikbaar, en voor de eerste concerten… Lees Meer

2018-01-05-PHOTO-00001549

Het Atriumcafé — festivalhart

Boven aan de trap, in het Atrium, vind je het Atriumcafé. Een festivalcafé waar je even kunt genieten van lekker, vers en biologisch eten. Vóór het concert een snelle kop… Lees Meer

Slideshow5

Als professional naar het festival

De Strijkkwartet Biënnale Amsterdam biedt voor muziek-professionals (programmeurs, impresario’s etc.) een speciale regeling aan waarbij kaarten voor alle concerten met 20% korting kunnen worden gekocht. Vul via onderstaande link het… Lees Meer

behn

Grass Roots-middag

De zondagmiddag (28 jan.) is de Grass Roots-middag. Zie het als een mini-festival binnen het festival: de hele middag staan in de Grote Zaal jonge concourswinnaars op het podium in… Lees Meer

Festivalboekselectie Leerorkest

Pre-opening i.s.m. Leerorkest

Een échte, officiële opening heeft het festival niet, maar het voorprogramma van het Hagen Quartett is zo bijzonder dat het er uitstekend voor door kan gaan. Anderhalf jaar geleden zijn… Lees Meer

verhuisbericht

Strijkkwartet Biënnale verhuist

Het kantoor van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam verhuist per 18 december van de Pieter de Hoochstraat naar het Muziekgebouw. Ons nieuwe postadres is Piet Heinkade 5, 1019 BR Amsterdam. NB… Lees Meer

Brendel outside wall credit Philips & Benjamin Ealovega

NEWS / Alfred Brendel bevestigd

De naam Alfred Brendel behoeft geen introductie – alhoewel een strijkkwartet-festival geen logische plek lijkt voor de legendarische pianist. Sinds hij in 2008 stopte met het geven van concerten heeft… Lees Meer

Untitled-2

Junior Kwartetdag

Ben jij tussen de 9 en 15 jaar? Speel je viool, altviool of cello? En vind je samenspelen het leukste wat er is? Kom dan op zaterdag 3 februari 2018… Lees Meer

vrijwilligers

NEWS / SQBA zoekt vrijwilligers

De Strijkkwartet Biënnale Amsterdam zoekt enthousiaste (en ervaren) vrijwilligers voor ondersteuning in de aanloop naar en tijdens het festival (27 jan. t/m 3 feb.). Denk hierbij aan het bemannen van de informatiebalie, runners, productie-ondersteuning,… Lees Meer

Ragazze-Quartet

CLOSE-UP / Van eigen bodem

Genoeg bijzondere programma’s uit eigen land tijdens de Biënnale. Programma’s die het eigen karakter van de kwartetten, musici en componisten verklanken en zo de diversiteit van de Nederlandse strijkkwartet-scene tonen…. Lees Meer

Ruysdael-Kwartet

PORTRAIT / Ruysdael Kwartet

Vroege Haydn / op. 20/3 door Ruysdael Kwartet Woensdag 31.1 / 9:30 Extending String Quartet: Louis Andriessen Donderdag 1.2 / 14:15 We, the Ruysdael Kwartet, are a very versatile quartet. We… Lees Meer

Magazineafbeelding

NEWS / Programma-overzicht

Er is zo veel te horen en te zien tijdens de Strijkkwartet Biënnale, dat het bijna onmogelijk is om dat duidelijk en helder in één oogopslag te vatten. Hieronder in… Lees Meer

DudokKwartet

PORTRAIT / Dudok Kwartet

Selected by / Dudok Kwartet Amsterdam Donderdag 1.2 / 17:00 (Bimhuis) Sharing the heart of music: dat is kort gezegd wat wij als Dudok Kwartet Amsterdam willen uitdragen. We laten… Lees Meer

Quartetto_di_Cremona

PORTRAIT / Quartetto di Cremona

Vroege Haydn / op. 20/1 door Quartetto di Cremona Maandag 29.1 / 9:30 Quartetto di Cremona + Gary Hoffman + Lawrence Dutton avondconcert Dinsdag 30.1 / 20:15 Emerson String Quartet… Lees Meer

Doric_String_Quartet

PORTRAIT / Doric String Quartet

First rehearsal Donderdag 1.2 / 11:30 Selected by / Doric String Quartet Haydn & Adès Donderdag 1.2 / 17:00 Late Beethoven / op. 130 + 133 Donderdag 1.2 / 22:30… Lees Meer

IMG_0068

PORTRAIT / Brentano Quartet

Klankwereld van de Renaissance Zondag 28.1 / 11:00 Brentano Quartet avondconcert Zondag 28.1 / 20:15 Selected by / Brentano Quartet Maandag 29.1 / 17:00 I am Serena Canin, second violinist… Lees Meer

Photo: Fabio Calvelli

CLOSE-UP / ReSolUtIo

Masterclass – Improvisatie Maandag 29.1 / 11:30 Cuarteto Casals avondconcert Maandag 29.1 / 20:15 De muziek van Italiaanse componist en cellist Lucio Franco Amanti beweegt tussen klassieke muziek, jazz en popmuziek…. Lees Meer

Diamanda-Dramm

PORTRAIT / Diamanda Dramm

Extending String Quartet: Spaces Maandag 29.01 / 14:15 Violiste Diamanda Dramm (1991) verlegt grenzen vanuit een diepgewortelde interesse voor hedendaagse muziek. Ze ontving onder andere de vioolbeurs van Het Kersjes Fonds en de John… Lees Meer

vasquez

ESSAY / Cibrán Sierra Vázquez: Het strijkkwartet als Nautilus

Een festival helemaal gewijd aan het strijkkwartet? En dan nog tweejaarlijks? Vanwaar de noodzaak? Wat is er zo bijzonder aan het strijkkwartet dat het zoveel aandacht verdient? Is het niet… Lees Meer

keyvisual_magazine3

CLOSE-UP / The making of

Grafisch designer Markus Lange, de bedenker en ontwerper van onze nieuwe huisstijl, legt uit hoe handen het middelpunt werden van de nieuwe uitstraling van de Strijkkwartet Biënnale. The idea of the Hands At… Lees Meer

keyvisual_magazine7

NEWS / Dagkaarten en passe-partout

Vanaf nu is het mogelijk om eenvoudig dagkaarten en passe-partouts te bestellen! Wil je je hele dagen onderdompelen in het strijkkwartet? Dan kun je gemakkelijk en snel via dit bestelformulier voordelige dagkaarten en… Lees Meer

Magazine_Eugene-Drucker-_-Emerson-String-Quartet

QUOTE / Emerson String Quartet

My colleagues and I eagerly anticipate the first edition of the String Quartet Biennale in Amsterdam in early 2018 — an entire week with an intensive focus on canonic works… Lees Meer

Magazine_Robin-de-Bruijn

PORTRAIT / Robin de Bruijn, programmeur

  Voor mij, en ik denk voor vele anderen, was het strijkkwartet niet iets vanzelfsprekends. Het is een genre binnen de klassieke muziek dat zelfs tijdens mijn studie Muziekwetenschap aan… Lees Meer

Magazine_Yasmin-Hilberdink

PORTRAIT / Yasmin Hilberdink, oprichter

  De magische stilte tijdens een concert, wanneer publiek en musici als één lijken te ademen, dat gevoel van diepe verbondenheid: dat is voor mij het geluksmoment. Ik ben geboren… Lees Meer

Magazine_Leana Furman9

PORTRAIT / Leana Furman, projectleider

  Al van kinds af aan bezoek ik de concertzaal, ik groeide praktisch op in De Doelen. Omdat mijn vader in een strijkkwartet speelt kom ik al zo lang ik… Lees Meer