Vroege Haydn

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten, ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd, verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Strijkkwartet Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 29.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Cristiano Gualco viool
Paolo Andreoli viool
Simone Gramaglia altviool
Giovanni Scaglione cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 28, op. 20/1
Silvia Colasanti Ogni cosa ad ogni cosa ha detto addio (wereldpremière)

Haydn wordt vaak ‘de vader van het strijkkwartet’ genoemd. Zijn zes opus 20-strijkkwartetten vormen de kweekvijver waarin hij zijn ideeën uittestte en ontwikkelde; fundament voor het gehele genre. De werken overstijgen alle voorgaande in hun schoonheid, omvang, expressie en muzikale inhoud. Quartetto di Cremona trapt dit eerste ochtendconcert af met het eerste kwartet uit de reeks én speelt de wereldpremière van Ogni cosa ad ogni cosa ha detto addio, speciaal voor ons festival geschreven door Silvia Colasanti.

Meer info over Quartetto di Cremona, Silvia Colasanti

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Quartetto-di-Cremona

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 30.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Eugene Drucker viool
Philip Setzer viool
Lawrence Dutton altviool
Paul Watkins cello

Henry Purcell Chaconne in g
Henry Purcell Fantasias
Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 25, op. 20/2

Met hun keuze voor de Fantasias en Chaconne van Purcell, gaan de Emersons voorbij de oorsprong van het strijkkwartet. In deze muziek van Purcell zijn al de beginselen van het genre te horen, dat pas een eeuw later in de strijkkwartetten van Haydn tot bloei komt.

Meer info over Emerson String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Emerson-String-Quartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 31.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 26, op. 20/3
Arvo Pärt Fratres

Haydn’s opus 20/3 opent met een ernstig thema, maar neemt al snel weer een wending naar het frivole en lichte karakter dat zo kenmerkend is voor dit zesluik. Het Ruysdael Kwartet blijft deze ochtend op het raakvlak van ernstig en licht – zij het in een compleet andere stijl – door de combinatie met Fratres van Arvo Pärt. De contemplatieve leegte en pure schoonheid van Fratres voegt zich als bijna-vanzelfsprekend bij de Haydn.

Meer info over Ruysdael Kwartet

Lees Meer

Bestel tickets

 

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Ruysdael-Kwartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 01.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 27, op. 20/4
Mokale Koapeng Komeng (Nederlandse première)

De muziek van componist Mokale Koapeng is diep verbonden met de muzikale identiteit van zijn vaderland. In Komeng versmelten traditionele Zuid-Afrikaanse klanken en ritmes met het minimalisme van Glass.
In het langzame deel van zijn zevenentwintigste strijkkwartet kijkt Haydn naar het verleden, heden en de toekomst en laat hemel en aarde samenkomen in een culminatie van Barok, Classicisme en Romantiek.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Signum-Quartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 02.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 23, op. 20/5
Sofia Goebaidoelina Reflections on the theme B-A-C-H

Door Haydn opus 20/5 samen met Reflections on the theme B-A-C-H te spelen, benadrukt het Quatuor Danel de barokke elementen die nog duidelijk aanwezig zijn in het werk van Haydn. Waar Goebaidoelina slechts het Bach-motief – de vier noten die Bach’s muzikale handtekening vormden –  gebruikt om in haar eigen stijl daarop te variëren, kiest Haydn vaak heel bewust voor grootschalig gebruik van de Barokstijl, zoals de dubbele fuga die het laatste deel van dit kwartet vormt.

Meer info over Quatuor Danel

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Quatuor-Danel

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 03.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Chris Duindam viool
Mintje van Lier viool
Anna den Herder altviool
Maartje-Maria den Herder cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 24, op. 20/6
Mayke Nas Withorwithout

Speciaal voor de Strijkkwartet Biënnale is het Cuypers Kwartet gevormd. Vier musici die in een experiment samenkomen: niet hun gedeelde passie voor het strijkkwartet is de bindende factor, maar hun instrumenten. Alle vier hebben zij een instrument van de Nederlandse vioolbouwer Cuypers, gebouwd in de achttiende eeuw. Met dezelfde maker zouden deze instrumenten perfect moeten samensmelten in een strijkkwartet.

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

cuypers-01
cuypers-02