Selected by

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Selected by / Brentano Quartet

  • 17:00
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Wolfgang Amadeus Mozart Strijkkwartet nr. 19, K. 465 ‘Dissonanten’
Johannes Brahms Strijkkwartet nr. 1, op. 51/1

Brahms’ eerste strijkkwartet en Mozart’s fragiele Dissonanten-kwartet vormen een buitengewoon spannende combinatie. Waar Brahms de grenzen opzoekt van het strijkkwartet door eisen van symfonische omvang te stellen qua volume en kracht, zoekt Mozart de grenzen van de tonaliteit op met zijn buitensporige dissonanten in de eerste maten. Het Brentano Quartet neemt ons mee de canon in, in deze eerste Selected by.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Brentano-Quartet

Selected by / Emerson String Quartet

  • 17:00
  • 30.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Eugene Drucker viool
Philip Setzer viool
Lawrence Dutton altviool
Paul Watkins cello

Charles Ives Strijkkwartet nr. 1 ‘From the Salvation Army’
Samuel Barber Strijkkwartet, op. 11 – II Molto adagio
Robert Schumann Strijkkwartet nr. 3, op. 41/3

Met de muziek van Samuel Barber en Charles Ives brengt het Emerson String Quartet twee van de meest geliefde werken uit het Amerikaanse strijkkwartet repertoire met zich mee. Deze werken zijn nog doordrongen van de Europese Romantiek, waarvan Robert Schumann een halve eeuw eerder een van de centrale figuren was. In deze context vormen drie uiteenlopende componisten een verrassende eenheid.

Meer info over Emerson String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Emerson-String-Quartet

Selected by / Cuarteto Quiroga

  • 17:00
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Franz Schubert Strijkkwartet nr. 14, D. 531 ‘Der Tod und das Mädchen’
George Crumb Black Angels

Wie strijkkwartet zegt, zegt ook Der Tod und das Mädchen. Het werk behoort onbetwistbaar tot de top van het repertoire. Dat dit werk werd voorgedragen voor deze canon is dan ook vanzelfsprekend. Dat het Spaanse Cuarteto Quiroga Black Angels van Crumb als tweede stuk aandroeg was des te verrassender. Hoewel beide werken dezelfde thematiek verklanken, de dood, kunnen ze qua muzikale stijl bijna niet verder uit elkaar liggen. Crumb vraagt bovendien een scala aan extra instrumenten, waaronder maracas, kristallen glazen en paperclips.

Meer info over Cuarteto Quiroga

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Cuarteto-Quiroga

Selected by / Doric String Quartet

  • 17:00
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 50, op. 64/3
Thomas Adès The Four Quarters

Met The Four Quarters van Thomas Adès brengt het Doric String Quartet de eenentwintigste eeuw in de canon. Adès weet met zijn beeldende taal substantiële gedachtes te verklanken, zonder dat zijn muziek complex wordt en aan schoonheid verliest. Ook Haydn was een meester hierin: zijn vijftigste strijkkwartet voelt licht of zelfs humoristisch, maar zit vol met virtuoos uitgewerkte ideeën en technieken.

Meer info over Doric String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Doric-String-Quartet

Selected by / Dudok Kwartet Amsterdam

  • 17:00
  • 02.02.2018
  • BIMhuis

Spotify

Youtube

Judith van Driel viool
Marleen Wester viool
Marie-Louise de Jong altviool
David Faber cello

Josep Puchades (Cuarteto Quiroga) altviool

György Ligeti Strijkkwartet nr. 1 ‘Métamorphoses nocturnes’
Wolfgang Amadeus Mozart Strijkkwintet nr. 5, KV. 593
György Ligeti Sonate voor altviool

Het eerste strijkkwartet van Ligeti behoort, in zijn eigen woorden, tot de “prehistorische Ligeti;” de tijd dat hij nog niet zijn karakteristieke complexe klankwolken schreef, maar nog de Hongaarse traditie doorzette waar zijn voorgangers waren opgehouden. Zo noemde componist Kurtág dit eerste strijkkwartet ‘Bartók’s zevende kwartet.’ Het vijfde strijkkwintet van Mozart vormt – als kwintet – een uitzondering in deze strijkkwartet-canon. Deze bijzondere combinatie wordt aangevuld met Ligeti’s altvioolsonate, die beide stukken bij elkaar brengt.

Meer info over Dudok KwartetJosep Puchades

Lees Meer

Bestel tickets

De canon; core repertoire; turning points en essentiële werken in het strijkkwartet repertoire – er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van werken die hiertoe behoren. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken de kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief, zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale.

DudokKwartet

Selected by / Signum Quartett

  • 17:00
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Leoš Janáček Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme brieven’
Franz Schubert Strijkkwartet nr. 13, D. 804 ‘Rosamunde’

Sehnsucht; verlangen. Een onderwerp dat tot de verbeelding van vele kunstenaars en componisten heeft gesproken, waaronder ook Schubert en Janáček. Het Signum Quartett voelt in Schubert’s Rosamunde een universeel herkenbare en uiterst Romantische verklanking van verlangen. Anders dan het persoonlijke verlangen van Janáček, die zijn tweede strijkkwartet componeerde, geïnspireerd door de zeer intieme en langdurige briefwisseling tussen hem en zijn onbereikbare geliefde, Kamila.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Signum-Quartet