Woensdag

31.01.

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 31.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 26, op. 20/3
Arvo Pärt Fratres

Haydn’s opus 20/3 opent met een ernstig thema, maar neemt al snel weer een wending naar het frivole en lichte karakter dat zo kenmerkend is voor dit zesluik. Het Ruysdael Kwartet blijft deze ochtend op het raakvlak van ernstig en licht – zij het in een compleet andere stijl – door de combinatie met Fratres van Arvo Pärt. De contemplatieve leegte en pure schoonheid van Fratres voegt zich als bijna-vanzelfsprekend bij de Haydn.

Meer info over Ruysdael Kwartet

Lees Meer

Bestel tickets

 

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Ruysdael-Kwartet

Masterclass

  • 11:30
  • 31.01.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

  • Round Robin met Philip Setzer (Emerson String Quartet)
  • Masterclasses

Anton Webern 6 Bagatellen voor strijkkwartet, op. 9

Een round-robin tournament is een sport-toernooi waarbij alle tegenstanders elkaar ontmoeten – precies wat er in deze masterclass ook zal gebeuren. Drie jonge kwartetten worden opgedeeld, gemixt en gerouleerd. Iedereen komt elkaar en Philip Setzer van het Emerson String Quartet tegen. Samen werken zij in deze ongebruikelijke setting aan de 6 Bagatellen van Webern, die het Emerson String Quartet die avond zal spelen. Philip Setzer belooft: “It’s really fun and also a great learning experience for the young players and for the audience to observe – I promise!”

Meer info over Philip Setzer

Lees Meer

Bestel tickets

Zo veel verschillende kwartetten bij elkaar in een week; zo veel kennis en ervaring om te delen. In een masterclass wordt dieper op de muziek ingegaan en doen musici en publiek samen nieuwe kennis op. Bovendien is het een bijzondere ervaring om het muzikale proces van dichtbij mee te maken. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale halen de musici masterclasses uit hun traditionele setting en wijden deze aan diverse onderwerpen die zij essentieel vinden voor het strijkkwartet.

Emerson-String-Quartet

Extending string quartet: JÖrg Widmann

  • 13:15
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Sarah Maria Sun sopraan

Jörg Widmann componist

Jörg Widmann Strijkkwartet nr. 1
Jörg Widmann Choralquartett
Jörg Widmann Jagdquartett
Jörg Widmann Strijkkwartet nr. 4
Jörg Widmann Versuch über die Fuge (‘poging tot de fuga’)

De strijkkwartetten van Jörg Widmann vormen het bewijs dat het genre springlevend is. Zijn oeuvre, dat nog volop in ontwikkeling is, wordt al gerekend tot de canon en staat op de repertoire-lijst van vele kwartetten over de hele wereld. Het Duitse Signum Quartett besloot daarom een groot programma aan hem te wijden, waarbij zij met de componist zelf diep in zijn werk duiken.

Meer info over Signum Quartett, Jörg Widmann, Sarah Maria Sun

Lees Meer

Bestel tickets

Slechts vijfentachig minuten beslaan de vijf strijkkwartetten van Widmann. Wat de componist in deze minuten weet te schrijven is des te indrukwekkender. Van de wilde achtbaanrit die zijn Jagdquartett vormt, tot de vluchtige klanken van zijn Choralquartett; het Signum Quartett ontleedt samen met Jörg Widmann zijn enorme muzikale spectrum.

Signum-Quartet
Jörg-Widmann-Componist
Sarah-Maria-Sun

Selected by / Cuarteto Quiroga

  • 17:00
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Franz Schubert Strijkkwartet nr. 14, D. 531 ‘Der Tod und das Mädchen’
George Crumb Black Angels

Wie strijkkwartet zegt, zegt ook Der Tod und das Mädchen. Het werk behoort onbetwistbaar tot de top van het repertoire. Dat dit werk werd voorgedragen voor deze canon is dan ook vanzelfsprekend. Dat het Spaanse Cuarteto Quiroga Black Angels van Crumb als tweede stuk aandroeg was des te verrassender. Hoewel beide werken dezelfde thematiek verklanken, de dood, kunnen ze qua muzikale stijl bijna niet verder uit elkaar liggen. Crumb vraagt bovendien een scala aan extra instrumenten, waaronder maracas, kristallen glazen en paperclips.

Meer info over Cuarteto Quiroga

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Cuarteto-Quiroga

Emerson String Quartet + Quartetto di Cremona + Gary Hoffman

  • 20:15
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Emerson String Quartet:

Eugene Drucker viool
Philip Setzer viool
Lawrence Dutton altviool
Paul Watkins cello

Quartetto di Cremona:

Cristiano Gualco viool
Paolo Andreoli viool
Simone Gramaglia altviool
Giovanni Scaglione cello

Gary Hoffman cello

Béla Bartók Strijkkwartet nr. 3
Anton Webern 6 Bagatellen voor strijkkwartet, op. 9
Dimitri Sjostakovitsj Twee stukken voor strijkoctet, op. 11
Franz Schubert Strijkkwintet in C, D. 956

Het Emerson String Quartet behoort al meer dan veertig jaar tot de absolute top. Samen met cellist Gary Hoffman vormen zij dan ook de droombezetting voor Schubert’s kwintet, een van de meest sublieme en volmaakte werken uit de kamermuziek. Dat sublieme muziek in vele vormen en maten komt, tonen de Emersons met de 6 Bagatellen van Webern – zes korte, atonale stukjes met een ontzagwekkende zeggingskracht.

Meer info over Emerson String Quartet, Gary Hoffman, Quartetto di Cremona

Lees Meer

Bestel tickets

De ongelijke Hongaarse ritmes en het dichte harmonische vlechtwerk in Bartók’s derde strijkkwartet vormen een uitdagende opening die tegen de atonaliteit van Webern aan schuurt met de volheid van Schubert.
Samen met het Quartetto di Cremona speelt het Emerson String Quartet daarnaast nog de Twee stukken voor strijkoctet; een energiek werk waarin Sjostakovitsj als achttienjarige compositiestudent zijn karakteristieke stem – hoogromantisch met atonale elementen en vluchtige ritmes – begint te vinden.

Emerson-String-Quartet
Gary-Hoffmann
Quartetto-di-Cremona

Late Beethoven

  • 22:30
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 16, op. 135

Beethoven’s zestiende en laatste strijkkwartet is misschien wel zijn opvallendste. Na vele grenzen te hebben verlegd met zijn voorgaande kwartetten, komt hij terug tot de kern. Het is alsof hij zich muzikaal met de dramatiek in zijn leven verzoent, zoals hij zelfs in het manuscript schrijft: “Muss es sein? Es muss sein!” (“Moet het zijn? Het moet zijn!”). In dit werk overstijgt Beethoven alles met een absolute puurheid en eenvoud.

Meer info over Cuarteto Quiroga

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intieme setting van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft Beethoven niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Cuarteto-Quiroga