Maandag

29.01.

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 29.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Cristiano Gualco viool
Paolo Andreoli viool
Simone Gramaglia altviool
Giovanni Scaglione cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 28, op. 20/1
Silvia Colasanti Ogni cosa ad ogni cosa ha detto addio (wereldpremière)

Haydn wordt vaak ‘de vader van het strijkkwartet’ genoemd. Zijn zes opus 20-strijkkwartetten vormen de kweekvijver waarin hij zijn ideeën uittestte en ontwikkelde; fundament voor het gehele genre. De werken overstijgen alle voorgaande in hun schoonheid, omvang, expressie en muzikale inhoud. Quartetto di Cremona trapt dit eerste ochtendconcert af met het eerste kwartet uit de reeks én speelt de wereldpremière van Ogni cosa ad ogni cosa ha detto addio, speciaal voor ons festival geschreven door Silvia Colasanti.

Meer info over Quartetto di Cremona, Silvia Colasanti

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Quartetto-di-Cremona

Masterclass / Improvisatie

  • 11:30
  • 29.01.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

Abel Tomàs viool
Vera Martinez viool
Jonathan Brown altviool
Arnau Tomàs cello

Lucio Franco Amanti, componist

Het Spaanse Cuarteto Casals vroeg componist Lucio Franco Amanti een stuk te schrijven als onderdeel van hun Beethoven-cyclus met als doel om dichter bij het improvisatorische hart van Beethoven’s muziek te komen. Dit werk (te horen in het concert op deze maandagavond) was voor hen aanleiding om samen met de componist een nieuwe stap – of zelfs sprong in het diepe – in hun carrière te nemen: improviseren. Tijdens de Biënnale gaat Lucio Franco Amanti in een masterclass samen met het Cuarteto Casals verder gaan op dit voor strijkkwartet nog onbekende terrein. (Voertaal Engels)

Meer info over Cuarteto Casals, Lucio Franco Amanti

Lees Meer

Bestel tickets

Zo veel verschillende kwartetten bij elkaar in een week; zo veel kennis en ervaring om te delen. In een masterclass wordt er dieper op de muziek ingegaan en doen musici en publiek samen nieuwe kennis op. Bovendien is het een bijzondere ervaring om het muzikale proces van dichtbij mee te maken. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale halen de musici masterclasses uit hun traditionele setting en wijden deze aan onderwerpen die zij essentieel vinden voor het strijkkwartet.

Cuarteto-Casals
Lucio-Amanti

Extending string quartet: Spaces

  • 14:15
  • 29.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Diamanda Dramm viool
Max Haft viool
John Stulz altviool
Marie Schmidt cello

Werken van onder andere Knox, Lachenmann, Sciarrino, Ligeti

In 2011 gingen Garth Knox – voormalig altviolist van het Arditti Quartet – en violiste Diamanda Dramm een bijzondere samenwerking aan. Zij creëerden een serie concert-etudes voor viool, gefocust op essentiële technieken uit de hedendaagse muziek. Deze Violin Spaces zijn gebaseerd op de door altviolisten veel gespeelde Viola Spaces van Knox. De Spaces verleiden de speler en luisteraar om op een nieuwe manier hedendaagse muziek te verkennen.

Meer info over Diamanda Dramm

Lees Meer

Bestel tickets

Speciaal voor de Strijkkwartet Biënnale vond Diamanda Dramm in Jacques Klöters een bijzondere gesprekspartner. Samen met hem en met drie collega-musici maakte zij een programma om de Spaces naar een grotere context te trekken; namelijk die van het strijkkwartet. Via een omweg van onder andere Lachenmann, Sciarinno en Ligeti reizen zij van de splinternieuwe Violin Spaces naar het strijkkwartet van Knox, waar al deze technieken door elkaar zijn geweven.

Diamanda-Dramm

Selected by / Brentano Quartet

  • 17:00
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Wolfgang Amadeus Mozart Strijkkwartet nr. 19, K. 465 ‘Dissonanten’
Johannes Brahms Strijkkwartet nr. 1, op. 51/1

Brahms’ eerste strijkkwartet en Mozart’s fragiele Dissonanten-kwartet vormen een buitengewoon spannende combinatie. Waar Brahms de grenzen opzoekt van het strijkkwartet door eisen van symfonische omvang te stellen qua volume en kracht, zoekt Mozart de grenzen van de tonaliteit op met zijn buitensporige dissonanten in de eerste maten. Het Brentano Quartet neemt ons mee de canon in, in deze eerste Selected by.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Brentano-Quartet

Cuarteto Casals

  • 20:15
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Abel Tomàs viool
Vera Martinez viool
Jonathan Brown altviool
Arnau Tomàs cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 5, op. 18/5
Lucio Franco Amanti ReSolUtIo (wereldpremière)
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 10, op. 74 ‘Harfen Quartett’

Beethoven en de Italiaans-Canadese componist Lucio Franco Amanti vinden elkaar in een voor strijkkwartet ongewoon onderwerp. Volgens het Spaanse Cuarteto Casals deelt de muziek van beide componisten namelijk hetzelfde DNA: improvisatie. Amanti heeft voor zijn eerste strijkkwartet het ‘Harfen Quartett’ als vertrekpunt genomen en voert de musici en luisteraars mee naar het improvisatorische hart van Beethoven’s muziek.

Meer info over Cuarteto CasalsLucio Franco Amanti

Lees Meer

Bestel tickets

Amanti schetst voor ons zijn beeld: “Ons verhaal begint op het centrale plein van een fictieve stad ergens tussen Spanje en Italië. De zon schijnt met Mediterraanse hitte, die kleuren verscherpt en doet verlangen naar de schaduw van de bomen. De klanken van groepjes straatmuzikanten versmelten en creëren een spontaan ritme. Van verre klinken de thema’s uit Beethoven’s ‘Harfen Quartett’, zwevend boven de geluiden van de straat…”

Cuarteto-Casals
Lucio-Amanti

Late Beethoven

  • 22:30
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 14, op. 131

“Na dit, wat is er nog voor ons over om te schrijven?” zou Schubert hebben gezegd na het horen van opus 131. Het Nederlandse Ruysdael Kwartet, geroemd om hun intense samenspel, waagt zich aan dit transcendentale werk in dit tweede Late Beethoven-concert. Het veertig minuten durende kwartet bestaat uit zeven delen die zonder pauze in elkaar overgaan en was destijds zijn tijd ver vooruit. Beethoven zelf beschouwde het – waarschijnlijk daarom – als zijn favoriet.

Meer info over Ruysdael Kwartet

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intieme setting van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft Beethoven niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Ruysdael-Kwartet