Zondag

28.01.

Klankwereld van de Renaissance

  • 11:00
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Johannes Ockeghem Ave Maria
Josquin des Prez (arr. Charles Wuorinen) Josquiniana: selectie van werken van Josquin
Orlando di Lasso Carmina Chromatica
Richard Mico Fancy nr. 5
Orlando di Lasso Sibylla cimmeria
Richard Mico Fancy nr. 9
Orlando di Lasso Sybilla persica
Richard Mico Fancy nr. 7
Orlando di Lasso Jubilate Deo
Carlo Gesualdo (arr. Mark Steinberg) Asciagate i beglio occhi
Carlo Gesualdo (arr. Mark Steinberg) O voi, troppo felici
Carlo Gesualdo (arr. Mark Steinberg) Tu m’uccidio crudele
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Lasciatemi Morire
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Ohime il bel viso
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Ditelo voi
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Zefiro torna

Componisten als Monteverdi, Josquin en Ockeghem zijn niet direct te associëren met het strijkkwartet. Hoewel hun muziek oorspronkelijk niet voor strijkkwartet is geschreven, voelt het Amerikaanse Brentano Quartet zich sterk aangetrokken tot de klanken uit de Renaissance. Met het strijkkwartet als nieuw medium voor oude muziek, brengen ze deze vijfhonderd jaar oude werken weer tot leven.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Als het Brentano Quartet mag kiezen, voeren zij het liefst oude muziek uit. Volgens hen komt deze muziek volledig tot zijn recht in de vorm van het strijkkwartet. De hartverscheurende muziek van Monteverdi wordt aangevuld door de pure klanken van Josquin. Gecombineerd met vroege werken voor strijkinstrumenten van Mico – strijkkwartet avant la lettre – vormt dit concert een unieke klankwereld op zich.

Brentano-Quartet

Grass Roots

  • 13:00
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

  • Showcase-middag met jong talent en randprogramma
  • Specials

Winnaar Banff International String Quartet Competition (Rolston String Quartet / VS)
Winnaar Melbourne International String Quartet Competition (Noga Quartet / DE)
Winnaar Bordeaux International String Quartet Competition (Quatuor Akilone / FR)
Winnaar Trondheim International String Quartet Competition (Maxwell Quartet / UK)

Winnaar Orlando Concours Behn Quartet (NL / UK)

Leo Samama presentatie

Dit programma is onderdeel van de Grass Roots-middag. Een kaartje voor deze middag biedt toegang tot de Klankworkshop, de lezing van Hubert de Launay en het Grass Roots-programma in de Grote Zaal.

Wie zijn de strijkkwartetten van de toekomst? In Grass Roots staan vijf jonge strijkkwartetten – allemaal recente winnaars van prestigieuze strijkkwartetconcoursen – centraal. Omdat je met een toegangskaart voor Grass Roots de mogelijkheid hebt in en uit te lopen kun je een eigen middagprogramma samenstellen.

Jonge kwartetten reizen naar alle uithoeken van de wereld om mee te doen aan concoursen. Als ze eenmaal hebben gewonnen, reizen ze af naar de Strijkkwartet Biënnale, waar ze samen op het podium staan om Nederland kennis te laten maken met de kwartetten van morgen.
Voor deze middag hebben ze een bijzondere opdracht meegekregen: speel je kern-repertoire – de muziek die je als gegoten zit – én speel Nederlands werk. Zo staan Andriessen, Bosmans, De Lange en Roukens opeens op de respectievelijke programma’s van het Noga Quartet (DE), Quatuor Akilone (FR), Rolston String Quartet (VS) en het Maxwell String Quartet (VK). Behalve de vier winnaars, speelt ook het iets jongere Behn Quartet (VK) tijdens de Grass Roots. Met een Nederlandse violiste en recentelijk de eerste prijs bij het Orlando Concours vormen ze een bescheiden Nederlandse delegatie deze middag.

Meer info over Rolston String Quartet, Noga Quartet, Quatuor Akilone, Maxwell QuartetBehn QuartetLeo Samama

Klik op ‘Lees meer’ om het programma te bekijken.

Lees Meer

Bestel tickets

Rolston String Quartet (VS)

Winnaar Banff International String Quartet Competition 2016

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)
uit Strijkkwartet nr. 1 in D (1871):
III. Scherzo. Allegro non tanto e con fuoco
IV. Finale. Allegro giusto

Louis Andriessen (1939)
Strijkkwartet ‘Garden of Eros’ (2002)

Noga Quartett (DE)

Winnaar Melbourne International String Quartet Competition 2015

György Ligeti (1923-2006)
Strijkkwartet nr. 1 ‘Metamorphoses Nocturnes’ (1953/54)

Samuel de Lange (1840-1911)
uit Strijkkwartet nr. 4 in D, op. 81 (1901):
II. Poco adagio

Quatuor Akilone (FR)

Winnaar Bordeaux International String Quartet Competition 2016

Henriëtte Bosmans (1895-1952)
uit Strijkkwartet (1927):
II. Lento

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Strijkkwartet nr. 6 in Bes opus 18/6 (1800)
I. Allegro con brio
II. Adagio ma non troppo
III. Scherzo. Allegro
IV. La Malinconia. Adagio – Allegretto quasi allegro

Maxwell Quartet (UK)

Winnaar Trondheim International String Quartet Competition 2017

Joseph Haydn (1732-1809)
Strijkkwartet op. 71/2 in d ‘Kwintenkwartet’(1796-1797)
I. Allegro
II. Andante o più tosto allegretto
III. Minuet – Trio
IV. Finale. Vivace assai

Joey Roukens (1982)
Visions at Sea voor strijkkwartet (2011)

Behn Quartet (NL/UK)

Winnaar Orlando Concours 2017

Rosy Wertheim (1888-1949)
Strijkkwartet (1932)
I. Allegro con moto
II. Intermezzo
III. Allegro energico

Maurice Ravel (1875-1937)
uit Strijkkwartet in F (1902/03):
I. Allegro moderato – Très doux
II. Assez vif – Très rythmé

Noga-Quartet
Quatuor-Akilone
Rolston-String-Quartet
behn
Untitled-1

De gouden eeuw van de Amsterdamse vioolbouw

  • 13:00
  • 28.01.2018
  • Kleine Zaal

Hubert de Launay spreker

Dit programma is onderdeel van de Grass Roots-middag. Een kaartje voor deze middag biedt toegang tot de Klankworkshop, de lezing van Hubert de Launay en het Grass Roots-programma in de Grote Zaal.

Vioolbouwer Hubert de Launay doet, als eerste, grootschalig onderzoek naar de Nederlandse vioolbouw. Want, zo bekend als de Italiaanse vioolbouw is, zo onbekend is de Nederlandse. En dat is geheel onterecht, stelt hij. De totale omvang van zijn onderzoek is zo groot, dat in deze lezing slechts drie verwante Amsterdamse bouwers aan bod kunnen komen.

Deze lezing wordt gegeven i.s.m. het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). Geertje van der Linden zal namens het NMF aanwezig zijn om de getoonde instrumenten toe te lichten:

– Een cello, gebouwd door Hendrick Jacobs, waarin mede herkenbaar de hand van Pieter Rombouts, in Amsterdam ca. 1690. Ter beschikking gesteld door Bas Jongen
– Een altviool, gebouwd door Pieter Rombouts in Amsterdam ca. 1720.
Ter beschikking gesteld door Esther van der Eijk
– Een viool, gebouwd door Gijsbert Verbeek in Amsterdam 1682. Ter beschikking gesteld door Javier Lupiáñez

Violin with label_foto Cathy Levesque (essay Hubert Delaunay

Klankworkshop

  • 15:00
  • 28.01.2018
  • Kleine Zaal

Menno van Woerkom presentatie

Ruysdael Kwartet

Dit programma is onderdeel van de Grass Roots-middag. Een kaartje voor deze middag biedt toegang tot de Klankworkshop, de lezing van Hubert de Launay en het Grass Roots-programma in de Grote Zaal.

Zoals een wijn vol, fruitig, jong, licht, houterig, robuust, zwaar of vet kan zijn, kan een instrument bijvoorbeeld warm, wollig, rond, metalig, ingetogen of schril zijn. In deze interactieve workshop wordt niet gekeken naar de klank van de muziek, maar naar de klank van het instrument – of in het geval van een strijkkwartet, de vier instrumenten. In welke categorie kun je een instrument plaatsen? En als een instrument eenmaal is ingedeeld, wat betekent dat dan voor de mate waarin deze kan samenklinken met andere instrumenten? Past een wollige cello goed bij een schrille viool of juist totaal niet? En hoe ga je daar in een strijkkwartet mee om? Deze vragen staan centraal tijdens een poging om een ideaal strijkkwartet te vormen, puur op basis van klank. Centraal staan o.a. een nieuwgebouwd kwartet van vioolbouwer Saskia Schouten en een 18e-eeuwse set van instrumenten.

P6220001 (1)-1

The creation of Beethoven’s late quartets

  • 17:00
  • 28.01.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

  • Muzikaal college Prof. Barry Cooper + Quatuor Danel
  • Specials

Prof. Barry Cooper

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Beethoven liet duizenden pagina’s nagenoeg onleesbare muzikale schetsen na. Eenmaal ontcijferd geven deze inzicht in de totstandkoming van zijn composities. De Britse professor Barry Cooper is wereldwijd dé autoriteit op dit uiterst fascinerende gebied. Zijn jarenlange onderzoek stelt de interpretatie van Beethoven’s meesterwerken in een heel nieuw daglicht. In dit muzikale college duikt hij met het Quatuor Danel in de schetsen van Beethovens late strijkkwartetten.
Professor Barry Cooper neemt het publiek in dit muzikale (Engelstalige) college mee op reis van eerste schets tot uitgave. Cooper is als docent en onderzoeker verbonden aan The University of Manchester waar hij regelmatig met Quatuor Danel werkt.

Meer info over Quatuor Danel, Barry Cooper

Barry_Cooper
Quatuor-Danel

Brentano Quartet

  • 20:15
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 49, op. 64/2
Mario Davidovsky Strijkkwartet nr. 4
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 7, op. 59/1

Voorafgaand aan dit concert is een inleiding in de Kleine Zaal. De inleiding is gratis toegankelijk en begint om 19:15. Om 19:45 wordt in de entreehal een kort voorprogramma gespeeld door studenten van het Conservatorium van Amsterdam en de Nederlandse Strijkkwartet Academie.

Als een van de beroemdste Amerikaanse strijkkwartetten vertegenwoordigt het Brentano Quartet de volbloed strijkkwartet-traditie. De klank van dit kwartet klinkt niet alleen door in hun samenspel, ook in hun programma-keuze: puur en helder. In dit concert omlijsten twee stevige strijkkwartetten van Haydn en Beethoven het vierde strijkkwartet van de iconische Argentijns-Amerikaanse componist Mario Davidovsky.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Davidovsky is een favoriet onder Amerikaanse strijkkwartetten. Net als het Brentano Quartet is hij geliefd in de strijkkwartet-scene in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij de befaamde componisten Aaron Copland en Milton Babbitt en ontwikkelde in die tijd een affiniteit voor muziek met elektronica. Toch zijn de meeste van zijn werken zonder elektronica – zo ook zijn vierde strijkkwartet.

Brentano-Quartet

O/Modernt String Quartet

  • 22:30
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Hugo Ticciati viool
Daniel Rowland viool
Gareth Lubbe altviool
Julian Arp cello

Johann Sebastian Bach Kunst der Fuge
Hugo Ticciati Fugal De/Constructing (wereldpremière)
Ludwig van Beethoven Grosse Fuge op. 133

Met de Kunst der Fuge heeft Bach het schrijven van fuga verheven tot kunstvorm. Vijfenzeventig jaar later ging Beethoven met zijn Grosse Fuge nog een stap verder: met deze enorme dubbele fuga introduceerde hij een volstrekt nieuwe klankwereld. Door in haar nieuwe werk Bach’s Kunst der Fuge af te breken en tegelijkertijd de Grosse Fuge langzaam op te bouwen, ontrafelt de Zwitserse componiste Manuela Kerer de kunst van het schrijven van een fuga.

Meer info over O/Modernt String Quartet, Manuela Kerer

Lees Meer

Bestel tickets

Geïnspireerd door de oprichting van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam is het O/Modernt String Quartet opgericht. Het kwartet is vernoemd naar het festival van violist Hugo Ticciati in Stockholm: het O/Modernt Festival. Daniel Rowland – onder andere primarius van het Brodsky Quartet -, altviolist Gareth Lubbe en cellist Julian Arp completeren het kwartet. Vier zeer individuele musici die samen de grenzen van het strijkkwartet opzoeken en herdefiniëren.

Omodernt-String-Quartet