Zaterdag

03.02.

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 03.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Chris Duindam viool
Mintje van Lier viool
Anna den Herder altviool
Maartje-Maria den Herder cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 24, op. 20/6
Mayke Nas Withorwithout

Speciaal voor de Strijkkwartet Biënnale is het Cuypers Kwartet gevormd. Vier musici die in een experiment samenkomen: niet hun gedeelde passie voor het strijkkwartet is de bindende factor, maar hun instrumenten. Alle vier hebben zij een instrument van de Nederlandse vioolbouwer Cuypers, gebouwd in de achttiende eeuw. Met dezelfde maker zouden deze instrumenten perfect moeten samensmelten in een strijkkwartet.

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

cuypers-01
cuypers-02

Keynote: Alex Ross

  • 11:30
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Intimate Revolution: Experimentation and Subversion in String Quartets of the Twentieth and Twenty-first Centuries.

Met ‘The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century’ brak Alex Ross internationaal door; het boek stond in de New York Times’ top 10 en won wereldwijd prijzen. En niet zonder reden. In The Rest Is Noise kreeg hij iets voor elkaar wat velen tevergeefs hebben geprobeerd: het schrijven van een toegankelijke gids voor twintigste-eeuwse muziek. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam zal Alex Ross voor het eerst in Nederland spreken.

Meer info over Alex Ross

Alex-Ross-Photo-BW-1280×800

DoelenKwartet

  • 14:15
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Frank de Groot viool
Maartje Kraan viool
Karin Dolman altviool
Hans Woudenberg cello

Jan Rokyta cimbalom

György Kurtág Officium Breve
Sándor Veress Strijkkwartet nr. 2
Klaas de Vries Stringed kwintet voor strijkkwartet en cimbalom (wereldpremière)

Het DoelenKwartet is een van Nederlands’ meest vooraanstaande kwartetten, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Het kwartet viert zijn vijfentwintigjarig jubileum met een nieuwe compositie voor strijkkwartet en cimbalom van Klaas de Vries. Toepasselijk noemde de componist het stuk ‘Saba’, wat in Japan staat voor de donkere kleur van oud hout, een verweerde steen, slijtageplekken in een veel gebruikt kleed; de stempel van de tijd, het patina.

Meer over DoelenKwartet, Klaas de Vries

Lees Meer

Bestel tickets

Hoewel er geen werken van Bartók in dit programma gespeeld worden, is hij wel de verbindende factor tussen deze drie componisten: De Vries zocht zijn inspiratie voor Saba bij Bartók en Veress wordt qua stijl gezien als de verbindende schakel tussen Bartók en Kurtág.

Doelen-Kwartet

Selected by / Signum Quartett

  • 17:00
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Leoš Janáček Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme brieven’
Franz Schubert Strijkkwartet nr. 13, D. 804 ‘Rosamunde’

Sehnsucht; verlangen. Een onderwerp dat tot de verbeelding van vele kunstenaars en componisten heeft gesproken, waaronder ook Schubert en Janáček. Het Signum Quartett voelt in Schubert’s Rosamunde een universeel herkenbare en uiterst Romantische verklanking van verlangen. Anders dan het persoonlijke verlangen van Janáček, die zijn tweede strijkkwartet componeerde, geïnspireerd door de zeer intieme en langdurige briefwisseling tussen hem en zijn onbereikbare geliefde, Kamila.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Signum-Quartet

Slotconcert

  • 20:15
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

  • Quatuor Danel / O/Modernt String Quartet + Evelyn Glennie
  • Avondconcert

Quatuor Danel:

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

O/Modernt String Quartet:

Hugo Ticciati viool
Daniel Rowland viool
Gareth Lubbe altviool
Julian Arp cello

Evelyn Glennie slagwerk

Jorinde Keesmaat, regie

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Strijkkwartet nr. 1
Claude Debussy Strijkkwartet 
Henry Purcell Chaconne in g
Leoš Janáček Strijkkwartet nr. 1 ‘Kreutzer Sonate’
Askell Masson Frum
Evelyn Glennie Light in Darkness
James Tenney Having Never Written a Note for Percussion
Arvo Pärt Dona nobis pacem
Albert Schnelzer Apollonian Dances voor strijkkwartet (wereldpremière)

Het Quatuor Danel, O/Modernt String Quartet en slagwerkster Evelyn Glennie sluiten samen onder regie van Jorinde Keesmaat de eerste editie van de Strijkkwartet Biënnale af: traditie, experiment, boventoon-zang, barok en avant-garde; een spectaculaire kroon op een bruisende week die de grenzen van het strijkkwartet pusht.

Meer info over Quatuor Danel, O/Modernt String Quartet, Evelyn Glennie, Jorinde Keesmaat

Lees Meer

Bestel tickets

De eerste helft van dit extra lange concert wordt ingevuld door het Quatuor Danel, dat met Tsjaikovski en Debussy – een ijzersterk écht strijkkwartet-programma – de traditie eert. Daarna zal het O/Modernt String Quartet met slagwerkster Evelyn Glennie, die al sinds haar twaalfde doof is, nog één keer het experiment opzoeken en tonen dat het strijkkwartet als genre volop leeft en in beweging is. De regie van Jorinde Keesmaat voegt een passend beeld bij dit uitgesproken, diverse programma.

Quatuor-Danel
Omodernt-String-Quartet
Evelyn-Glennie