Donderdag

01.02.

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 01.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 27, op. 20/4
Mokale Koapeng Komeng (Nederlandse première)

De muziek van componist Mokale Koapeng is diep verbonden met de muzikale identiteit van zijn vaderland. In Komeng versmelten traditionele Zuid-Afrikaanse klanken en ritmes met het minimalisme van Glass.
In het langzame deel van zijn zevenentwintigste strijkkwartet kijkt Haydn naar het verleden, heden en de toekomst en laat hemel en aarde samenkomen in een culminatie van Barok, Classicisme en Romantiek.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Signum-Quartet

First rehearsal

  • 11:30
  • 01.02.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Het Doric String Quartet opent met First Rehearsal een van de meest onzichtbare en persoonlijke aspecten van het strijkkwartet-zijn: een allereerste repetitie. Een nieuw stuk op de lessenaars; de noten misschien nog niet helemaal in de vingers – wat gebeurt er als ze een stuk voor het eerst samen repeteren?

Waarmee beginnen ze? Wie neemt de leiding? In de First Rehearsal laat het Doric String Quartet zien hoe zij dit beginpunt van een lang en intensief werkproces structureren.

Meer info over Doric String Quartet

Doric-String-Quartet

Extending string quartet: Louis Andriessen

  • 14:15
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Louis Andriessen Miserere
Luciano Berio Glosse for string quartet
John Cage String Quartet in Four Parts
Louis Andriessen Facing Death

Werken van J.S. Bach 

Het Ruysdael Kwartet ontmoet Louis Andriessen in een programma waarin zijn werk centraal staat. Samen schetsen zij deze middag de context voor zijn strijkkwartetten, in woord en muziek. Het Ruysdael Kwartet speelt onder andere muziek van John Cage, een tip van Andriessen zelf: “Het String Quartet in Four Parts van John Cage is een stuk wat ik hoog heb zitten – uit de tijd dat hij nog hele goede noten schreef. Prachtig stuk.”

Meer info over Ruysdael Kwartet, Louis Andriessen

Ruysdael-Kwartet
Louis-andriessen

Selected by / Doric String Quartet

  • 17:00
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 50, op. 64/3
Thomas Adès The Four Quarters

Met The Four Quarters van Thomas Adès brengt het Doric String Quartet de eenentwintigste eeuw in de canon. Adès weet met zijn beeldende taal substantiële gedachtes te verklanken, zonder dat zijn muziek complex wordt en aan schoonheid verliest. Ook Haydn was een meester hierin: zijn vijftigste strijkkwartet voelt licht of zelfs humoristisch, maar zit vol met virtuoos uitgewerkte ideeën en technieken.

Meer info over Doric String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Doric-String-Quartet

Cuarteto Quiroga + Cappella Amsterdam

  • 20:15
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Katharine Dain sopraan

Cappella Amsterdam
Daniel Reuss, dirigent

José Maria Sánchez-Verdú La porte de l’Enfer (wereldpremière)
Pierre de la Rue Lamentaties
Arnold Schönberg Strijkkwartet nr. 2

Cuarteto Quiroga en Cappella Amsterdam bewegen in dit concert tussen de hemel van Schönberg en de hel van José Maria Sánchez-Verdú. De Spaanse componist liet zich voor La porte de l’enfer – dat hij speciaal voor dit concert schreef – inspireren door de gelijknamige, kolossale sculptuur van Auguste Rodin en poëzie uit de Tweede Wereldoorlog. Het resultaat is een imposant werk voor groot koor en strijkkwartet, een zeldzame bezetting.

Meer info over Cuarteto Quiroga, Cappella Amsterdam, José Maria Sánchez-Verdú, Katharine Dain

Lees Meer

Bestel tickets

Het tweede strijkkwartet van Schönberg is een van de belangrijkste werken uit de muziekgeschiedenis. Met dit werk nam Schönberg afscheid van de tonaliteit – de muzikale taal waarin tot dan toe werd gecomponeerd – en introduceerde een nieuwe taal: de atonaliteit. In zijn tweede strijkkwartet is het verschil duidelijk hoorbaar. De eerste drie delen zijn nog tonaal geschreven; ze hebben een toonsoort, die voelt als vaste grond onder je voeten. In het vierde deel is die houvast opeens weg. Alsof de muziek, met serene kalmte, gewichtloos door de ruimte zweeft. Vandaar ook de eerste woorden van de sopraan, die in het derde en vierde deel meezingt:  “Ich fühle Luft von anderem Planeten” – “ik voel lucht van andere planeten”.

Cuarteto-Quiroga
cappella-amsterdam
Katharine-Dain
José-Maria-Sánchez-Verdú

Late Beethoven

  • 22:30
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 13, op. 130
Ludwig van Beethoven Grosse Fuge, op. 133

De cavatina – het zesde deel uit Beethoven’s dertiende strijkkwartet – is volgens velen het mooiste stuk strijkkwartet dat ooit is geschreven. De finale die hij voor dit werk schreef werd destijds niet eens als muziek beschouwd. Beethoven had zo iets weerzinwekkends geproduceerd, dat de uitgever adviseerde om een nieuwe finale te schrijven voordat het werk uitgegeven kon worden. Later is dat oorspronkelijke deel toch uitgegeven, weliswaar als een apart werk: opus 133, de Grosse Fuge. Nu universeel beschouwd als een meesterwerk; misschien wel Beethoven’s grootste muzikale prestatie.

Meer info over Doric String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intimiteit van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft hij niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Doric-String-Quartet