Hagen Quartett + JÖrg Widmann

  • 20:15
  • 27.01.2018
  • Grote Zaal

Lukas Hagen viool
Rainer Schmidt viool
Veronika Hagen altviool
Clemens Hagen cello

Jörg Widmann klarinet

Jörg Widmann Klarinetkwintet (Nederlandse première)*
Anton Webern Langsamer Satz voor strijkkwartet
Johannes Brahms Klarinetkwintet op. 115

*co-commissie Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ, CNDM Madrid, Wigmore Hall, Mozarteum Salzburg, Philharmonie Essen, Lugano Musica, Philharmonie de Paris

In het openingsconcert van de allereerste Strijkkwartet Biënnale Amsterdam delen twee instituten uit de kamermuziek het podium: het Oostenrijkse Hagen Quartett en de Duitse componist/klarinettist Jörg Widmann. Geïnspireerd door Mozart en Brahms, schreef Widmann recent een nieuw werk voor deze bezetting, die onlosmakelijk verbonden is met het strijkkwartet. Daarnaast speelt het Hagen Quartett een van de meest ontroerende stukken uit het strijkkwartet repertoire: Webern’s Langsamer Satz.

Meer info over Hagen Quartett, Jörg Widmann

Lees Meer

Bestel tickets

De vijf strijkkwartetten die Jörg Widmann eerder schreef, zijn met veel lof ontvangen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze meesterklarinettist zich nu heeft toegelegd op het samenbrengen in één werk van zijn eigen instrument én het genre strijkkwartet, waarmee hij zo sterk verbonden is. The Guardian: ‘Any Widmann performance brings whatever he plays kicking and screaming into the present day. Whether it’s his own pieces or the Brahms clarinet quintet.

Hagen-Quartett
Widmann

Late Beethoven

  • 22:30
  • 27.01.2018
  • Grote Zaal

Youtube

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 12, op. 127

De reeks Late Beethoven-concerten opent niet toevallig met opus 127. Met de grootse openingsklanken van het maestoso en het emotionele adagio zet dit fantastische én innemende kwartet een krachtige toon. Vanaf de eerste noten bevestigt het stuk de bijzondere status van Beethoven’s late strijkkwartetten. Het Belgische Quatuor Danel, bekend om hun liefde voor avontuurlijke werken, is het kwartet bij uitstek om dit energieke werk te vertolken.

Meer info over Quatuor Danel

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intieme setting van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft Beethoven niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Quatuor-Danel

Klankwereld van de Renaissance

  • 11:00
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Johannes Ockeghem Ave Maria
Josquin des Prez (arr. Charles Wuorinen) Josquiniana: selectie van werken van Josquin
Orlando di Lasso Carmina Chromatica
Richard Mico Fancy nr. 5
Orlando di Lasso Sibylla cimmeria
Richard Mico Fancy nr. 9
Orlando di Lasso Sybilla persica
Richard Mico Fancy nr. 7
Orlando di Lasso Jubilate Deo
Carlo Gesualdo (arr. Mark Steinberg) Asciagate i beglio occhi
Carlo Gesualdo (arr. Mark Steinberg) O voi, troppo felici
Carlo Gesualdo (arr. Mark Steinberg) Tu m’uccidio crudele
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Lasciatemi Morire
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Ohime il bel viso
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Ditelo voi
Claudio Monteverdi (arr. Mark Steinberg) Zefiro torna

Componisten als Monteverdi, Josquin en Ockeghem zijn niet direct te associëren met het strijkkwartet. Hoewel hun muziek oorspronkelijk niet voor strijkkwartet is geschreven, voelt het Amerikaanse Brentano Quartet zich sterk aangetrokken tot de klanken uit de Renaissance. Met het strijkkwartet als nieuw medium voor oude muziek, brengen ze deze vijfhonderd jaar oude werken weer tot leven.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Als het Brentano Quartet mag kiezen, voeren zij het liefst oude muziek uit. Volgens hen komt deze muziek volledig tot zijn recht in de vorm van het strijkkwartet. De hartverscheurende muziek van Monteverdi wordt aangevuld door de pure klanken van Josquin. Gecombineerd met vroege werken voor strijkinstrumenten van Mico – strijkkwartet avant la lettre – vormt dit concert een unieke klankwereld op zich.

Brentano-Quartet

Grass Roots

  • 13:00
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

  • Showcase-middag met jong talent en randprogramma
  • Specials

Winnaar Banff International String Quartet Competition (Rolston String Quartet / VS)
Winnaar Melbourne International String Quartet Competition (Noga Quartet / DE)
Winnaar Bordeaux International String Quartet Competition (Quatuor Akilone / FR)
Winnaar Trondheim International String Quartet Competition (n.n.b. / bekend september 2017)

Nederlandse aanstormende talenten (n.n.b.) 

Leo Samama college strijkkwartet
Menno van Woerkom klankworkshop

Wie zijn de strijkkwartetten van de toekomst? In Grass Roots staan zes jonge strijkkwartetten centraal met daar omheen een bijzonder randprogramma. De hele middag staat in het teken van kennismaking – met jong talent en met het hele strijkkwartet-genre. Omdat je met een toegangskaart voor Grass Roots de mogelijkheid hebt in en uit te lopen kan iedereen een eigen middagprogramma samen stellen.

Meer info over Rolston String Quartet, Noga Quartet, Quatuor Akilone, Leo Samama

Lees Meer

Bestel tickets

In een divers showcase programma presenteren vier jonge winnaar-kwartetten van internationale concoursen zichzelf, naast twee aanstormende kwartetten uit Nederland. Op het programma: veel werken van Nederlandse componisten én het echte core-repertoire van ieder kwartet. In het randprogramma onder anderen Leo Samama. Als vermaard musicoloog weet hij als geen ander vol passie en inspiratie zijn kennis over de geschiedenis van het strijkkwartet over te brengen. Daarnaast een workshop waarin leren luisteren naar de klank van instrumenten centraal staat.

In de aanloop van het festival meer over het bijzondere randprogramma.

Noga-Quartet
Quatuor-Akilone
Rolston-String-Quartet

The creation of Beethoven’s late quartets

  • 17:00
  • 28.01.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

  • Muzikaal college Prof. Barry Cooper + Quatuor Danel
  • Specials

Prof. Barry Cooper

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Beethoven liet duizenden pagina’s nagenoeg onleesbare muzikale schetsen na. Eenmaal ontcijferd geven deze inzicht in de totstandkoming van zijn composities. De Britse professor Barry Cooper is wereldwijd dé autoriteit op dit uiterst fascinerende gebied. Zijn jarenlange onderzoek stelt de interpretatie van Beethoven’s meesterwerken in een heel nieuw daglicht. In dit muzikale college duikt hij met het Quatuor Danel in de schetsen van Beethovens late strijkkwartetten.
Professor Barry Cooper neemt het publiek in dit muzikale (Engelstalige) college mee op reis van eerste schets tot uitgave. Cooper is als docent en onderzoeker verbonden aan The University of Manchester waar hij regelmatig met Quatuor Danel werkt.

Meer info over Quatuor Danel, Barry Cooper

Barry_Cooper
Quatuor-Danel

Brentano Quartet

  • 20:15
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 49, op. 64/2
Mario Davidovsky Strijkkwartet nr. 4
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 7, op. 59/1

Als een van de beroemdste Amerikaanse strijkkwartetten vertegenwoordigt het Brentano Quartet de volbloed strijkkwartet-traditie. De klank van dit kwartet klinkt niet alleen door in hun samenspel, ook in hun programma-keuze: puur en helder. In dit concert omlijsten twee stevige strijkkwartetten van Haydn en Beethoven het vierde strijkkwartet van de iconische Argentijns-Amerikaanse componist Mario Davidovsky.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Davidovsky is een favoriet onder Amerikaanse strijkkwartetten. Net als het Brentano Quartet is hij geliefd in de strijkkwartet-scene in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij de befaamde componisten Aaron Copland en Milton Babbitt en ontwikkelde in die tijd een affiniteit voor muziek met elektronica. Toch zijn de meeste van zijn werken zonder elektronica – zo ook zijn vierde strijkkwartet.

Brentano-Quartet

O/Modernt String Quartet

  • 22:30
  • 28.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Hugo Ticciati viool
Daniel Rowland viool
Gareth Lubbe altviool
Julian Arp cello

Johann Sebastian Bach Kunst der Fuge
Manuela Kerer Fugal De/Constructing (wereldpremière)
Ludwig van Beethoven Grosse Fuge op. 133

Met de Kunst der Fuge heeft Bach het schrijven van fuga verheven tot kunstvorm. Vijfenzeventig jaar later ging Beethoven met zijn Grosse Fuge nog een stap verder: met deze enorme dubbele fuga introduceerde hij een volstrekt nieuwe klankwereld. Door in haar nieuwe werk Bach’s Kunst der Fuge af te breken en tegelijkertijd de Grosse Fuge langzaam op te bouwen, ontrafelt de Zwitserse componiste Manuela Kerer de kunst van het schrijven van een fuga.

Meer info over O/Modernt String Quartet, Manuela Kerer

Lees Meer

Bestel tickets

Geïnspireerd door de oprichting van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam is het O/Modernt String Quartet opgericht. Het kwartet is vernoemd naar het festival van violist Hugo Ticciati in Stockholm: het O/Modernt Festival. Daniel Rowland – onder andere primarius van het Brodsky Quartet -, altviolist Gareth Lubbe en cellist Julian Arp completeren het kwartet. Vier zeer individuele musici die samen de grenzen van het strijkkwartet opzoeken en herdefiniëren.

Omodernt-String-Quartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 29.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Cristiano Gualco viool
Paolo Andreoli viool
Simone Gramaglia altviool
Giovanni Scaglione cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 28, op. 20/1
Silvia Colasanti Ogni cosa ad ogni cosa ha detto addio (wereldpremière)

Haydn wordt vaak ‘de vader van het strijkkwartet’ genoemd. Zijn zes opus 20-strijkkwartetten vormen de kweekvijver waarin hij zijn ideeën uittestte en ontwikkelde; fundament voor het gehele genre. De werken overstijgen alle voorgaande in hun schoonheid, omvang, expressie en muzikale inhoud. Quartetto di Cremona trapt dit eerste ochtendconcert af met het eerste kwartet uit de reeks én speelt de wereldpremière van Ogni cosa ad ogni cosa ha detto addio, speciaal voor ons festival geschreven door Silvia Colasanti.

Meer info over Quartetto di Cremona, Silvia Colasanti

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Quartetto-di-Cremona

Masterclass / Improvisatie

  • 11:30
  • 29.01.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

Abel Tomàs viool
Vera Martinez viool
Jonathan Brown altviool
Arnau Tomàs cello

Lucio Franco Amanti, componist

Het Spaanse Cuarteto Casals vroeg componist Lucio Franco Amanti een stuk te schrijven als onderdeel van hun Beethoven-cyclus met als doel om dichter bij het improvisatorische hart van Beethoven’s muziek te komen. Dit werk (te horen in het concert op deze maandagavond) was voor hen aanleiding om samen met de componist een nieuwe stap – of zelfs sprong in het diepe – in hun carrière te nemen: improviseren. Tijdens de Biënnale gaat Lucio Franco Amanti in een masterclass samen met het Cuarteto Casals verder gaan op dit voor strijkkwartet nog onbekende terrein. (Voertaal Engels)

Meer info over Cuarteto Casals, Lucio Franco Amanti

Lees Meer

Bestel tickets

Zo veel verschillende kwartetten bij elkaar in een week; zo veel kennis en ervaring om te delen. In een masterclass wordt er dieper op de muziek ingegaan en doen musici en publiek samen nieuwe kennis op. Bovendien is het een bijzondere ervaring om het muzikale proces van dichtbij mee te maken. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale halen de musici masterclasses uit hun traditionele setting en wijden deze aan onderwerpen die zij essentieel vinden voor het strijkkwartet.

Cuarteto-Casals
Lucio-Amanti

Extending string quartet: Spaces

  • 14:15
  • 29.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Diamanda Dramm viool
Max Haft viool
John Stulz altviool
Marie Schmidt cello

Werken van onder andere Knox, Lachenmann, Sciarrino, Ligeti

In 2011 gingen Garth Knox – voormalig altviolist van het Arditti Quartet – en violiste Diamanda Dramm een bijzondere samenwerking aan. Zij creëerden een serie concert-etudes voor viool, gefocust op essentiële technieken uit de hedendaagse muziek. Deze Violin Spaces zijn gebaseerd op de door altviolisten veel gespeelde Viola Spaces van Knox. De Spaces verleiden de speler en luisteraar om op een nieuwe manier hedendaagse muziek te verkennen.

Meer info over Diamanda Dramm

Lees Meer

Bestel tickets

Speciaal voor de Strijkkwartet Biënnale vond Diamanda Dramm in Jacques Klöters een bijzondere gesprekspartner. Samen met hem en met drie collega-musici maakte zij een programma om de Spaces naar een grotere context te trekken; namelijk die van het strijkkwartet. Via een omweg van onder andere Lachenmann, Sciarinno en Ligeti reizen zij van de splinternieuwe Violin Spaces naar het strijkkwartet van Knox, waar al deze technieken door elkaar zijn geweven.

Diamanda-Dramm

Selected by / Brentano Quartet

  • 17:00
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Mark Steinberg viool
Serena Canin viool
Misha Amory altviool
Nina Lee cello

Wolfgang Amadeus Mozart Strijkkwartet nr. 19, K. 465 ‘Dissonanten’
Johannes Brahms Strijkkwartet nr. 1, op. 51/1

Brahms’ eerste strijkkwartet en Mozart’s fragiele Dissonanten-kwartet vormen een buitengewoon spannende combinatie. Waar Brahms de grenzen opzoekt van het strijkkwartet door eisen van symfonische omvang te stellen qua volume en kracht, zoekt Mozart de grenzen van de tonaliteit op met zijn buitensporige dissonanten in de eerste maten. Het Brentano Quartet neemt ons mee de canon in, in deze eerste Selected by.

Meer info over Brentano Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Brentano-Quartet

Cuarteto Casals

  • 20:15
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Abel Tomàs viool
Vera Martinez viool
Jonathan Brown altviool
Arnau Tomàs cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 5, op. 18/5
Lucio Franco Amanti ReSolUtIo (wereldpremière)
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 10, op. 74 ‘Harfen Quartett’

Beethoven en de Italiaans-Canadese componist Lucio Franco Amanti vinden elkaar in een voor strijkkwartet ongewoon onderwerp. Volgens het Spaanse Cuarteto Casals deelt de muziek van beide componisten namelijk hetzelfde DNA: improvisatie. Amanti heeft voor zijn eerste strijkkwartet het ‘Harfen Quartett’ als vertrekpunt genomen en voert de musici en luisteraars mee naar het improvisatorische hart van Beethoven’s muziek.

Meer info over Cuarteto CasalsLucio Franco Amanti

Lees Meer

Bestel tickets

Amanti schetst voor ons zijn beeld: “Ons verhaal begint op het centrale plein van een fictieve stad ergens tussen Spanje en Italië. De zon schijnt met Mediterraanse hitte, die kleuren verscherpt en doet verlangen naar de schaduw van de bomen. De klanken van groepjes straatmuzikanten versmelten en creëren een spontaan ritme. Van verre klinken de thema’s uit Beethoven’s ‘Harfen Quartett’, zwevend boven de geluiden van de straat…”

Cuarteto-Casals
Lucio-Amanti

Late Beethoven

  • 22:30
  • 29.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 14, op. 131

“Na dit, wat is er nog voor ons over om te schrijven?” zou Schubert hebben gezegd na het horen van opus 131. Het Nederlandse Ruysdael Kwartet, geroemd om hun intense samenspel, waagt zich aan dit transcendentale werk in dit tweede Late Beethoven-concert. Het veertig minuten durende kwartet bestaat uit zeven delen die zonder pauze in elkaar overgaan en was destijds zijn tijd ver vooruit. Beethoven zelf beschouwde het – waarschijnlijk daarom – als zijn favoriet.

Meer info over Ruysdael Kwartet

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intieme setting van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft Beethoven niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Ruysdael-Kwartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 30.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Eugene Drucker viool
Philip Setzer viool
Lawrence Dutton altviool
Paul Watkins cello

Henry Purcell Chaconne in g
Henry Purcell Fantasias
Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 25, op. 20/2

Met hun keuze voor de Fantasias en Chaconne van Purcell, gaan de Emersons voorbij de oorsprong van het strijkkwartet. In deze muziek van Purcell zijn al de beginselen van het genre te horen, dat pas een eeuw later in de strijkkwartetten van Haydn tot bloei komt.

Meer info over Emerson String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Emerson-String-Quartet

Extending string quartet: Voice

  • 14:15
  • 30.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Rosa Arnold viool
Jeanita Vriens viool
Annemijn Bergkotte altviool
Rebecca Wise cello

Katharine Dain sopraan
Marine Fribourg mezzosopraan

Peter Sculthorpe Island Dreaming
Caroline Shaw By & By
Osvaldo Golijov How Slow the Wind
Osvaldo Golijov Lua Desclorida
Mayke Nas In & Out
Béla Bartók Strijkkwartet nr. 2

Er wordt wel gezegd dat strijkinstrumenten van alle muziekinstrumenten het dichtst bij de menselijke stem staan. Het Ragazze Quartet neemt de proef op de som en onderzoekt samen met (leden van) het Damask Ensemble gedurende drie edities van de Strijkkwartet Biënnale de raakvlakken én verschillen tussen het strijkkwartet en de stem. Iedere editie wordt een nieuw gebied uitgelicht.

Het Ragazze Quartet begint in 2018 met een ongecultiveerd oergeluid en spelen samen met sopraan Katharine Dain en mezzosopraan Marine Fribourg werken van Sculthorpe, Golijov, Shaw, Bartók en Nas.

Meer info over Ragazze Kwartet, Damask Ensemble

Ragazze-Quartet
Marine-Fribourg
Katharine-Dain

Selected by / Emerson String Quartet

  • 17:00
  • 30.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Eugene Drucker viool
Philip Setzer viool
Lawrence Dutton altviool
Paul Watkins cello

Charles Ives Strijkkwartet nr. 1 ‘From the Salvation Army’
Samuel Barber Strijkkwartet, op. 11 – II Molto adagio
Robert Schumann Strijkkwartet nr. 3, op. 41/3

Met de muziek van Samuel Barber en Charles Ives brengt het Emerson String Quartet twee van de meest geliefde werken uit het Amerikaanse strijkkwartet repertoire met zich mee. Deze werken zijn nog doordrongen van de Europese Romantiek, waarvan Robert Schumann een halve eeuw eerder een van de centrale figuren was. In deze context vormen drie uiteenlopende componisten een verrassende eenheid.

Meer info over Emerson String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Emerson-String-Quartet

Quartetto di Cremona + Gary Hoffman + Lawrence Dutton

  • 20:15
  • 30.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Cristiano Gualco viool
Paolo Andreoli viool
Simone Gramaglia altviool
Giovanni Scaglione cello

Lawrence Dutton altviool (Emerson String Quartet)
Gary Hoffman cello

Franz Schubert Strijkkwartet nr. 15, D. 887
Arnold Schönberg Verklärte Nacht

Het vijftiende en laatste strijkkwartet van Franz Schubert is een waardige kroon op zijn magistrale oeuvre, maar onthult tegelijkertijd de grootsheid die nog in de componist verscholen lag. Hij schreef het werk op negenentwintigjarige leeftijd, slechts twee jaar voor zijn dood. Balancerend tussen hoop en verdriet, mineur en majeur, voert het langs de hoogste pieken en door de diepste dalen.

Meer info over Quartetto di Cremona, Gary Hoffman, Lawrence Dutton

Lees Meer

Bestel tickets

Arnold Schönberg’s Romantische sextet ‘Verklärte Nacht’ verkent de uiterste grenzen van verdriet, wanhoop en liefde. Gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Richard Dehmel, ontvouwt het stuk zich rondom een hartstochtelijk gesprek met een dramatische bekentenis tussen twee geliefden in de nacht. Twee ultieme meesterwerken in één concert.

Quartetto-di-Cremona
Lawrence-Dutton
Gary-Hoffmann

Late Beethoven

  • 22:30
  • 30.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 15, op. 132

Beethoven’s vijftiende kwartet lijkt na zijn voorgangers een pas op de plaats qua omvang en stijl – en toch, vanaf de eerste noot is zijn intentie om een groots kwartet te schrijven voelbaar en bereikt hij een tot dan toe ongekende helderheid en transparantie. Het Duitse Signum Quartett zal dit werk vertolken met de helderheid en vitaliteit waar zij bekend om staan.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intieme setting van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft Beethoven niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Signum-Quartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 31.01.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 26, op. 20/3
Arvo Pärt Fratres

Haydn’s opus 20/3 opent met een ernstig thema, maar neemt al snel weer een wending naar het frivole en lichte karakter dat zo kenmerkend is voor dit zesluik. Het Ruysdael Kwartet blijft deze ochtend op het raakvlak van ernstig en licht – zij het in een compleet andere stijl – door de combinatie met Fratres van Arvo Pärt. De contemplatieve leegte en pure schoonheid van Fratres voegt zich als bijna-vanzelfsprekend bij de Haydn.

Meer info over Ruysdael Kwartet

Lees Meer

Bestel tickets

 

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Ruysdael-Kwartet

Masterclass

  • 11:30
  • 31.01.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

  • Round Robin met Philip Setzer (Emerson String Quartet)
  • Masterclasses

Anton Webern 6 Bagatellen voor strijkkwartet, op. 9

Een round-robin tournament is een sport-toernooi waarbij alle tegenstanders elkaar ontmoeten – precies wat er in deze masterclass ook zal gebeuren. Drie jonge kwartetten worden opgedeeld, gemixt en gerouleerd. Iedereen komt elkaar en Philip Setzer van het Emerson String Quartet tegen. Samen werken zij in deze ongebruikelijke setting aan de 6 Bagatellen van Webern, die het Emerson String Quartet die avond zal spelen. Philip Setzer belooft: “It’s really fun and also a great learning experience for the young players and for the audience to observe – I promise!”

Meer info over Philip Setzer

Lees Meer

Bestel tickets

Zo veel verschillende kwartetten bij elkaar in een week; zo veel kennis en ervaring om te delen. In een masterclass wordt dieper op de muziek ingegaan en doen musici en publiek samen nieuwe kennis op. Bovendien is het een bijzondere ervaring om het muzikale proces van dichtbij mee te maken. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale halen de musici masterclasses uit hun traditionele setting en wijden deze aan diverse onderwerpen die zij essentieel vinden voor het strijkkwartet.

Emerson-String-Quartet

Extending string quartet: JÖrg Widmann

  • 13:15
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Sarah Maria Sun sopraan

Jörg Widmann componist

Jörg Widmann Strijkkwartet nr. 1
Jörg Widmann Choralquartett
Jörg Widmann Jagdquartett
Jörg Widmann Strijkkwartet nr. 4
Jörg Widmann Versuch über die Fuge (‘poging tot de fuga’)

De strijkkwartetten van Jörg Widmann vormen het bewijs dat het genre springlevend is. Zijn oeuvre, dat nog volop in ontwikkeling is, wordt al gerekend tot de canon en staat op de repertoire-lijst van vele kwartetten over de hele wereld. Het Duitse Signum Quartett besloot daarom een groot programma aan hem te wijden, waarbij zij met de componist zelf diep in zijn werk duiken.

Meer info over Signum Quartett, Jörg Widmann, Sarah Maria Sun

Lees Meer

Bestel tickets

Slechts vijfentachig minuten beslaan de vijf strijkkwartetten van Widmann. Wat de componist in deze minuten weet te schrijven is des te indrukwekkender. Van de wilde achtbaanrit die zijn Jagdquartett vormt, tot de vluchtige klanken van zijn Choralquartett; het Signum Quartett ontleedt samen met Jörg Widmann zijn enorme muzikale spectrum.

Signum-Quartet
Jörg-Widmann-Componist
Sarah-Maria-Sun

Selected by / Cuarteto Quiroga

  • 17:00
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Franz Schubert Strijkkwartet nr. 14, D. 531 ‘Der Tod und das Mädchen’
George Crumb Black Angels

Wie strijkkwartet zegt, zegt ook Der Tod und das Mädchen. Het werk behoort onbetwistbaar tot de top van het repertoire. Dat dit werk werd voorgedragen voor deze canon is dan ook vanzelfsprekend. Dat het Spaanse Cuarteto Quiroga Black Angels van Crumb als tweede stuk aandroeg was des te verrassender. Hoewel beide werken dezelfde thematiek verklanken, de dood, kunnen ze qua muzikale stijl bijna niet verder uit elkaar liggen. Crumb vraagt bovendien een scala aan extra instrumenten, waaronder maracas, kristallen glazen en paperclips.

Meer info over Cuarteto Quiroga

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Cuarteto-Quiroga

Emerson String Quartet + Quartetto di Cremona + Gary Hoffman

  • 20:15
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Emerson String Quartet:

Eugene Drucker viool
Philip Setzer viool
Lawrence Dutton altviool
Paul Watkins cello

Quartetto di Cremona:

Cristiano Gualco viool
Paolo Andreoli viool
Simone Gramaglia altviool
Giovanni Scaglione cello

Gary Hoffman cello

Béla Bartók Strijkkwartet nr. 3
Anton Webern 6 Bagatellen voor strijkkwartet, op. 9
Dimitri Sjostakovitsj Twee stukken voor strijkoctet, op. 11
Franz Schubert Strijkkwintet in C, D. 956

Het Emerson String Quartet behoort al meer dan veertig jaar tot de absolute top. Samen met cellist Gary Hoffman vormen zij dan ook de droombezetting voor Schubert’s kwintet, een van de meest sublieme en volmaakte werken uit de kamermuziek. Dat sublieme muziek in vele vormen en maten komt, tonen de Emersons met de 6 Bagatellen van Webern – zes korte, atonale stukjes met een ontzagwekkende zeggingskracht.

Meer info over Emerson String Quartet, Gary Hoffman, Quartetto di Cremona

Lees Meer

Bestel tickets

De ongelijke Hongaarse ritmes en het dichte harmonische vlechtwerk in Bartók’s derde strijkkwartet vormen een uitdagende opening die tegen de atonaliteit van Webern aan schuurt met de volheid van Schubert.
Samen met het Quartetto di Cremona speelt het Emerson String Quartet daarnaast nog de Twee stukken voor strijkoctet; een energiek werk waarin Sjostakovitsj als achttienjarige compositiestudent zijn karakteristieke stem – hoogromantisch met atonale elementen en vluchtige ritmes – begint te vinden.

Emerson-String-Quartet
Gary-Hoffmann
Quartetto-di-Cremona

Late Beethoven

  • 22:30
  • 31.01.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 16, op. 135

Beethoven’s zestiende en laatste strijkkwartet is misschien wel zijn opvallendste. Na vele grenzen te hebben verlegd met zijn voorgaande kwartetten, komt hij terug tot de kern. Het is alsof hij zich muzikaal met de dramatiek in zijn leven verzoent, zoals hij zelfs in het manuscript schrijft: “Muss es sein? Es muss sein!” (“Moet het zijn? Het moet zijn!”). In dit werk overstijgt Beethoven alles met een absolute puurheid en eenvoud.

Meer info over Cuarteto Quiroga

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intieme setting van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft Beethoven niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Cuarteto-Quiroga

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 01.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 27, op. 20/4
Mokale Koapeng Komeng (Nederlandse première)

De muziek van componist Mokale Koapeng is diep verbonden met de muzikale identiteit van zijn vaderland. In Komeng versmelten traditionele Zuid-Afrikaanse klanken en ritmes met het minimalisme van Glass.
In het langzame deel van zijn zevenentwintigste strijkkwartet kijkt Haydn naar het verleden, heden en de toekomst en laat hemel en aarde samenkomen in een culminatie van Barok, Classicisme en Romantiek.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Signum-Quartet

First rehearsal

  • 11:30
  • 01.02.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Het Doric String Quartet opent met First Rehearsal een van de meest onzichtbare en persoonlijke aspecten van het strijkkwartet-zijn: een allereerste repetitie. Een nieuw stuk op de lessenaars; de noten misschien nog niet helemaal in de vingers – wat gebeurt er als ze een stuk voor het eerst samen repeteren?

Waarmee beginnen ze? Wie neemt de leiding? In de First Rehearsal laat het Doric String Quartet zien hoe zij dit beginpunt van een lang en intensief werkproces structureren.

Meer info over Doric String Quartet

Doric-String-Quartet

Extending string quartet: Louis Andriessen

  • 14:15
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Joris van Rijn viool
Emi Ohi Resnick viool
Gijs Kramers altviool
Jeroen den Herder cello

Louis Andriessen Miserere
Luciano Berio Glosse for string quartet
John Cage String Quartet in Four Parts
Louis Andriessen Facing Death

Werken van J.S. Bach 

Het Ruysdael Kwartet ontmoet Louis Andriessen in een programma waarin zijn werk centraal staat. Samen schetsen zij deze middag de context voor zijn strijkkwartetten, in woord en muziek. Het Ruysdael Kwartet speelt onder andere muziek van John Cage, een tip van Andriessen zelf: “Het String Quartet in Four Parts van John Cage is een stuk wat ik hoog heb zitten – uit de tijd dat hij nog hele goede noten schreef. Prachtig stuk.”

Meer info over Ruysdael Kwartet, Louis Andriessen

Ruysdael-Kwartet
Louis-andriessen

Selected by / Doric String Quartet

  • 17:00
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 50, op. 64/3
Thomas Adès The Four Quarters

Met The Four Quarters van Thomas Adès brengt het Doric String Quartet de eenentwintigste eeuw in de canon. Adès weet met zijn beeldende taal substantiële gedachtes te verklanken, zonder dat zijn muziek complex wordt en aan schoonheid verliest. Ook Haydn was een meester hierin: zijn vijftigste strijkkwartet voelt licht of zelfs humoristisch, maar zit vol met virtuoos uitgewerkte ideeën en technieken.

Meer info over Doric String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Doric-String-Quartet

Cuarteto Quiroga + Cappella Amsterdam

  • 20:15
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Katharine Dain sopraan

Cappella Amsterdam
Daniel Reuss, dirigent

José Maria Sánchez-Verdú La porte de l’Enfer (wereldpremière)
Pierre de la Rue Lamentaties
Arnold Schönberg Strijkkwartet nr. 2

Cuarteto Quiroga en Cappella Amsterdam bewegen in dit concert tussen de hemel van Schönberg en de hel van José Maria Sánchez-Verdú. De Spaanse componist liet zich voor La porte de l’enfer – dat hij speciaal voor dit concert schreef – inspireren door de gelijknamige, kolossale sculptuur van Auguste Rodin en poëzie uit de Tweede Wereldoorlog. Het resultaat is een imposant werk voor groot koor en strijkkwartet, een zeldzame bezetting.

Meer info over Cuarteto Quiroga, Cappella Amsterdam, José Maria Sánchez-Verdú, Katharine Dain

Lees Meer

Bestel tickets

Het tweede strijkkwartet van Schönberg is een van de belangrijkste werken uit de muziekgeschiedenis. Met dit werk nam Schönberg afscheid van de tonaliteit – de muzikale taal waarin tot dan toe werd gecomponeerd – en introduceerde een nieuwe taal: de atonaliteit. In zijn tweede strijkkwartet is het verschil duidelijk hoorbaar. De eerste drie delen zijn nog tonaal geschreven; ze hebben een toonsoort, die voelt als vaste grond onder je voeten. In het vierde deel is die houvast opeens weg. Alsof de muziek, met serene kalmte, gewichtloos door de ruimte zweeft. Vandaar ook de eerste woorden van de sopraan, die in het derde en vierde deel meezingt:  “Ich fühle Luft von anderem Planeten” – “ik voel lucht van andere planeten”.

Cuarteto-Quiroga
cappella-amsterdam
Katharine-Dain
José-Maria-Sánchez-Verdú

Late Beethoven

  • 22:30
  • 01.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 13, op. 130
Ludwig van Beethoven Grosse Fuge, op. 133

De cavatina – het zesde deel uit Beethoven’s dertiende strijkkwartet – is volgens velen het mooiste stuk strijkkwartet dat ooit is geschreven. De finale die hij voor dit werk schreef werd destijds niet eens als muziek beschouwd. Beethoven had zo iets weerzinwekkends geproduceerd, dat de uitgever adviseerde om een nieuwe finale te schrijven voordat het werk uitgegeven kon worden. Later is dat oorspronkelijke deel toch uitgegeven, weliswaar als een apart werk: opus 133, de Grosse Fuge. Nu universeel beschouwd als een meesterwerk; misschien wel Beethoven’s grootste muzikale prestatie.

Meer info over Doric String Quartet

Lees Meer

Bestel tickets

Duik na het avondconcert in de diepste wateren van het strijkkwartet. De intense luisterbelevenis van Beethoven’s late strijkkwartetten vragen om de intimiteit van de donkerste uren van de dag. In deze werken geeft hij niet alleen het diepste van zichzelf bloot, maar ook dat van de luisteraar en de musici. Op vijf avonden van de Strijkkwartet Biënnale sluiten vijf topkwartetten de festivaldag af met een van deze meesterwerken.

Doric-String-Quartet

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 02.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 23, op. 20/5
Sofia Goebaidoelina Reflections on the theme B-A-C-H

Door Haydn opus 20/5 samen met Reflections on the theme B-A-C-H te spelen, benadrukt het Quatuor Danel de barokke elementen die nog duidelijk aanwezig zijn in het werk van Haydn. Waar Goebaidoelina slechts het Bach-motief – de vier noten die Bach’s muzikale handtekening vormden –  gebruikt om in haar eigen stijl daarop te variëren, kiest Haydn vaak heel bewust voor grootschalig gebruik van de Barokstijl, zoals de dubbele fuga die het laatste deel van dit kwartet vormt.

Meer info over Quatuor Danel

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

Quatuor-Danel

Masterclass

  • 11:30
  • 02.02.2018
  • Atriumzaal

Spotify

Youtube

Aitor Hevia viool
Cibrán Sierra Vázquez viool
Josep Puchades altviool
Helena Poggio cello

Zoals het Cuarteto Quiroga het strijkkwartet benadert, zo pakken zij ook een masterclass aan. Wat hen zo bijzonder maakt is de grondigheid waarmee ze aan de muziek werken. Uit vier verschillende invalshoeken bouwen zij met ongelooflijke precisie en toewijding een technisch, inhoudelijk en contextueel framework waarin de studenten hun eigen stem kunnen vinden

Meer info over Cuarteto Quiroga

Lees Meer

Bestel tickets

Zo veel verschillende kwartetten bij elkaar in een week; zo veel kennis en ervaring om te delen. In een masterclass wordt dieper op de muziek ingegaan en doen musici en publiek samen nieuwe kennis op. Bovendien is het een bijzondere ervaring om het muzikale proces van dichtbij mee te maken. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale halen de musici masterclasses uit hun traditionele setting en wijden deze aan diverse onderwerpen die zij essentieel vinden voor het strijkkwartet.

Cuarteto-Quiroga

Selected by / Dudok Kwartet Amsterdam

  • 17:00
  • 02.02.2018
  • BIMhuis

Spotify

Youtube

Judith van Driel viool
Marleen Wester viool
Marie-Louise de Jong altviool
David Faber cello

Josep Puchades (Cuarteto Quiroga) altviool

György Ligeti Strijkkwartet nr. 1 ‘Métamorphoses nocturnes’
Wolfgang Amadeus Mozart Strijkkwintet nr. 5, KV. 593
György Ligeti Sonate voor altviool

Het eerste strijkkwartet van Ligeti behoort, in zijn eigen woorden, tot de “prehistorische Ligeti;” de tijd dat hij nog niet zijn karakteristieke complexe klankwolken schreef, maar nog de Hongaarse traditie doorzette waar zijn voorgangers waren opgehouden. Zo noemde componist Kurtág dit eerste strijkkwartet ‘Bartók’s zevende kwartet.’ Het vijfde strijkkwintet van Mozart vormt – als kwintet – een uitzondering in deze strijkkwartet-canon. Deze bijzondere combinatie wordt aangevuld met Ligeti’s altvioolsonate, die beide stukken bij elkaar brengt.

Meer info over Dudok KwartetJosep Puchades

Lees Meer

Bestel tickets

De canon; core repertoire; turning points en essentiële werken in het strijkkwartet repertoire – er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van werken die hiertoe behoren. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken de kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief, zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale.

DudokKwartet

Extending string quartet: DoelenKwartet

  • 14:15
  • 02.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Frank de Groot viool
Maartje Kraan viool
Karin Dolman altviool
Hans Woudenberg cello

Bart Visman Octet (wereldpremière)

Werken van compositiestudenten CvA, Codarts, KonCon

Hoe is het voor jonge musici om muziek te spelen waarvan de inkt nog nat is? Hoe is het voor een componist om geconfronteerd te worden met een eerste interpretatie? En hoe komen musici en componist bij elkaar? Het DoelenKwartet, een van Nederlands’ meest vooraanstaande kwartetten, gespecialiseerd in hedendaagse muziek, is met veel componisten op weg gegaan en helpt nu jonge artiesten elkaar te vinden.

Meer info over DoelenKwartet, Bart Visman

Lees Meer

Bestel tickets

Aan deze workshop is een grootschalig project in samenwerking met de Strijkkwartet Biënnale en de conservatoria van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag voorafgegaan. Het DoelenKwartet heeft de studenten intensief begeleid en hun kennis over en passie voor het hedendaagse repertoire met verve overgebracht op jonge strijkkwartetten en compositiestudenten.

Doelen-Kwartet

The Impossible Voyage

  • 19:00
  • 02.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

  • Cuarteto Casals / Quatuor Danel / Doric String Quartet
  • Avondconcert

Cuarteto Casals:

Abel Tomàs viool
Vera Martinez viool
Jonathan Brown altviool
Arnau Tomàs cello

Quatuor Danel:

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

Doric String Quartet:

Alex Redington viool
Jonathan Stone viool
Hélène Clément altviool
John Myerscough cello

Jorinde Keesmaat regie

Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 3, op. 18/3
Benjamin Britten Strijkkwartet nr. 1
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 1, op. 18/1
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 11, op. 95
Dmitiri Sjostakovitsj Strijkkwartet nr. 2
Dmitiri Sjostakovitsj Strijkkwartet nr. 4
Benjamin Britten Strijkkwartet nr. 2
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 14, op. 131
Dmitiri Sjostakovitsj Strijkkwartet nr. 15
Benjamin Britten Strijkkwartet nr. 3
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 16, op. 135

Een reis van zes uur, dwars door de oeuvres van drie monumentale componisten – toepasselijk genaamd The Impossible Voyage. Zoals de naam al insinueert, zal het geen gemakkelijke reis zijn. Zie het als een bergbeklimming; een optimistische, soms zware klim, om uiteindelijk op de top te staan met Sjostakovitsj’ vierde en Britten’s tweede kwartet.

Meer info over Cuarteto Casals, Quatuor Danel, Doric String Quartet, Jorinde Keesmaat

Lees Meer

Bestel tickets

Na de optimistische, energieke klim dalen Cuarteto Casals en Quatuor Danel af in de diepte met Beethoven’s opus 131 en Sjostakovitsj’ vijftiende strijkkwartet. Uiteindelijk vinden het Doric String Quartet en Quatuor Danel het licht in de laatste kwartetten van Britten en Beethoven.

De regie van Jorinde Keesmaat speelt vanuit de muziek op subtiele wijze met elementen als licht en placering en maakt The Impossible Voyage tot een gesamtkunstwerk.

Cuarteto-Casals
Quatuor-Danel
Doric-String-Quartet
Jorinde-Keesmaat-4

Vroege Haydn

  • 09:30
  • 03.02.2018
  • Kleine Zaal

Spotify

Youtube

Chris Duindam viool
Mintje van Lier viool
Anna den Herder altviool
Maartje-Maria den Herder cello

Joseph Haydn Strijkkwartet nr. 24, op. 20/6
Mayke Nas Withorwithout

Speciaal voor de Strijkkwartet Biënnale is het Cuypers Kwartet gevormd. Vier musici die in een experiment samenkomen: niet hun gedeelde passie voor het strijkkwartet is de bindende factor, maar hun instrumenten. Alle vier hebben zij een instrument van de Nederlandse vioolbouwer Cuypers, gebouwd in de achttiende eeuw. Met dezelfde maker zouden deze instrumenten perfect moeten samensmelten in een strijkkwartet.

Lees Meer

Bestel tickets

Is er een betere manier om een festivaldag te openen dan met een Haydn-kwartet? De lichtvoetigheid en helderheid van de zes opus 20-strijkkwartetten – ook wel de ‘Sonnen-Quartette’ genoemd – verhullen bijna de genialiteit van deze heerlijke muziek. Zes verschillende kwartetten openen tijdens de Biënnale de dag met een Haydn opus 20 en een verrassende muzikale amuse.

cuypers-01
cuypers-02

Keynote: Alex Ross

  • 11:30
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Intimate Revolution: Experimentation and Subversion in String Quartets of the Twentieth and Twenty-first Centuries.

Met ‘The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century’ brak Alex Ross internationaal door; het boek stond in de New York Times’ top 10 en won wereldwijd prijzen. En niet zonder reden. In The Rest Is Noise kreeg hij iets voor elkaar wat velen tevergeefs hebben geprobeerd: het schrijven van een toegankelijke gids voor twintigste-eeuwse muziek. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam zal Alex Ross voor het eerst in Nederland spreken.

Meer info over Alex Ross

Alex-Ross-Photo-BW-1280×800

DoelenKwartet

  • 14:15
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Frank de Groot viool
Maartje Kraan viool
Karin Dolman altviool
Hans Woudenberg cello

Jan Rokyta cimbalom

György Kurtág Officium Breve
Sándor Veress Strijkkwartet nr. 2
Klaas de Vries Stringed kwintet voor strijkkwartet en cimbalom (wereldpremière)

Het DoelenKwartet is een van Nederlands’ meest vooraanstaande kwartetten, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Het kwartet viert zijn vijfentwintigjarig jubileum met een nieuwe compositie voor strijkkwartet en cimbalom van Klaas de Vries. Toepasselijk noemde de componist het stuk ‘Saba’, wat in Japan staat voor de donkere kleur van oud hout, een verweerde steen, slijtageplekken in een veel gebruikt kleed; de stempel van de tijd, het patina.

Meer over DoelenKwartet, Klaas de Vries

Lees Meer

Bestel tickets

Hoewel er geen werken van Bartók in dit programma gespeeld worden, is hij wel de verbindende factor tussen deze drie componisten: De Vries zocht zijn inspiratie voor Saba bij Bartók en Veress wordt qua stijl gezien als de verbindende schakel tussen Bartók en Kurtág.

Doelen-Kwartet

Selected by / Signum Quartett

  • 17:00
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

Florian Donderer viool
Annette Walther viool
Xandi van Dijk altviool
Thomas Schmitz cello

Leoš Janáček Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme brieven’
Franz Schubert Strijkkwartet nr. 13, D. 804 ‘Rosamunde’

Sehnsucht; verlangen. Een onderwerp dat tot de verbeelding van vele kunstenaars en componisten heeft gesproken, waaronder ook Schubert en Janáček. Het Signum Quartett voelt in Schubert’s Rosamunde een universeel herkenbare en uiterst Romantische verklanking van verlangen. Anders dan het persoonlijke verlangen van Janáček, die zijn tweede strijkkwartet componeerde, geïnspireerd door de zeer intieme en langdurige briefwisseling tussen hem en zijn onbereikbare geliefde, Kamila.

Meer info over Signum Quartett

Lees Meer

Bestel tickets

Er bestaat niet zoiets als een definitieve lijst van essentiële, prachtige, grootse of baanbrekende werken die samen de canon van het strijkkwartet vormen. Tijdens de Strijkkwartet Biënnale maken verschillende kwartetten een begin aan een canon van het strijkkwartet. Ieder vanuit eigen perspectief zetten zij een aantal werken tegenover elkaar en plaatsen ze daarmee in de canon van de Strijkkwartet Biënnale onder de titel Selected by.

Signum-Quartet

Slotconcert

  • 20:15
  • 03.02.2018
  • Grote Zaal

Spotify

Youtube

  • Quatuor Danel / O/Modernt String Quartet + Evelyn Glennie
  • Avondconcert

Quatuor Danel:

Marc Danel viool
Gilles Millet viool
Vlad Bogdanas altviool
Yovan Markovitch cello

O/Modernt String Quartet:

Hugo Ticciati viool
Daniel Rowland viool
Gareth Lubbe altviool
Julian Arp cello

Evelyn Glennie slagwerk

Jorinde Keesmaat, regie

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Strijkkwartet nr. 1
Claude Debussy Strijkkwartet 
Henry Purcell Chaconne in g
Leoš Janáček Strijkkwartet nr. 1 ‘Kreutzer Sonate’
Askell Masson Frum
Evelyn Glennie Light in Darkness
James Tenney Having Never Written a Note for Percussion
Arvo Pärt Dona nobis pacem
Albert Schnelzer Apollonian Dances voor strijkkwartet (wereldpremière)

Het Quatuor Danel, O/Modernt String Quartet en slagwerkster Evelyn Glennie sluiten samen onder regie van Jorinde Keesmaat de eerste editie van de Strijkkwartet Biënnale af: traditie, experiment, boventoon-zang, barok en avant-garde; een spectaculaire kroon op een bruisende week die de grenzen van het strijkkwartet pusht.

Meer info over Quatuor Danel, O/Modernt String Quartet, Evelyn Glennie, Jorinde Keesmaat

Lees Meer

Bestel tickets

De eerste helft van dit extra lange concert wordt ingevuld door het Quatuor Danel, dat met Tsjaikovski en Debussy – een ijzersterk écht strijkkwartet-programma – de traditie eert. Daarna zal het O/Modernt String Quartet met slagwerkster Evelyn Glennie, die al sinds haar twaalfde doof is, nog één keer het experiment opzoeken en tonen dat het strijkkwartet als genre volop leeft en in beweging is. De regie van Jorinde Keesmaat voegt een passend beeld bij dit uitgesproken, diverse programma.

Quatuor-Danel
Omodernt-String-Quartet
Evelyn-Glennie